DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Na druhej strane, samostatné riadenie tejto oblasti hospodárstva do veľkej miery závisí od Spoločnej poľnohospodárskej politiky EÚ, ktorej prijatie je dôsledkom vstupu Slovenskej republiky do EÚ. Najväčším problémom tejto politiky EÚ je nerovnosť podmienok medzi starými a novými členskými štátmi EÚ, ktoré mali byť odstránené do konca roka 2012, pričom už dnes je zrejmé, že sa tak nestane.

SaS: volebný program - 27.02.2012
Pravda

Nerovnosť medzi starými a novými členskými krajinami v otázke Spoločnej poľnohospodárskej politiky (SPP) sú často diskutovanou a aj kritizovanou témou. Portál reginvest.sk opisuje vo svojom sprievodcovi po SPP túto situáciu takto:


"Pre nové členské krajiny, teda aj Slovensko, sú v prístupovej zmluve zakotvené diskriminačné podmienky v úrovni fi nančných podpôr zo spoločných zdrojov Únie, najmä pokiaľ ide o priame platby. Diskriminácia zo strany pôvodnej pätnástky (EÚ15) znamená, že napr. poľnohospodár v EÚ15 dostal v roku prístupu do EÚ (2004) na jeden hektár 100% priamych platieb, ale poľnohospodár z nových členských krajín, teda aj zo Slovenska, iba 25%. V ďalších rokoch sa priame platby z európskych zdrojov postupne zvyšujú, avšak k vyrovnaniu priamych na úroveň pôvodnej EU15 dôjde až v roku 2013."

SPP dnes pozostáva z dvoch hlavných pilierov - priame platby a politika rozvoja vidieka. Historicky je pri tom nerovné postavenie starých a nových členských krajín prítomné najmä v prvom piliery. Oficiálna politika Slovenska preto smeruje k napraveniu týchto nerovností, čo však naráža na nesúhlas starých členských krajín.

Podľa štúdie ECIPE, ktorá sa venuje rozdeleniu zdrojov v SPP do roku 2013, kedy má byť politika reformovaná, v starých členských krajinách (EU15) bola priemerná platba na hektár 295 eur, pri čom napr. v Grécku dosahovala 544, v Belgicku 447 a vo Francúzsku 310 eur. Slovensko dostáva podľa súčasného nastavenia 200 eur na hektár, čo je stále vyššia čiastka ako priemer medzi novými členskými štátmi.

Rovnaká štúdia následne predpokladá rôzne scenáre výsledkov reformy SPP v roku 2013. Záverom je tvrdenie, že táto reforma nevyrieši nerovnosti plynúce z rozdelenia priamych platieb SPP medzi starými a novými členskými štátmi. Spomeňme však, že štúdia radí samotné postavenie Slovenska ako mierne vylepšené.

Bod programu hodnotíme ako pravdivý.

 

Dátum zverejnenia analýzy: 09.03.2012
success
error