DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Na Slovensku po zavedení mýta nebola znížená cestná daň a náklady autodopravcov sú v tomto stave likvidačné.

SaS: volebný program - 09.03.2012
Pravda

Nový systém spoplatnenia vybranej cestnej infraštruktúry (mýto) v Slovenskej republike bol uvedený do prevádzky od 1. januára 2010.


Cestná daň je originálnou kompetenciou vyšších územných celkov. Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady definuje daň z motorových vozidiel (cestná daň) ako miestnu daň, ktorú môže ukladať vyšší územný celok.

Inými slovami, každý vyšší územný celok si nastavuje vlastnú výšku dane z motorových vozidiel. Výška dane závisí v prípade osobných automobilov od objemu motora m3 a v prípade úžitkových (nákladných) vozidlách závisí od hmotnosti v tonách a počtu náprav. Vzhľadom na to, že SAS hovorí o autodopravcoch budeme porovnávať sadzbu cestnej dane v rokoch 2009, 2010 a 2011-2012 pre úžitkové vozidlá v jednotlivých vyšších územných celkoch.

Bratislavský VÚC - V roku 2010 sa cestná daň oproti roku 2009 nezvýšila, zostala na rovnakej úrovni. Cestná daň na roky 2011-2012 vyššia ako v roku 2010.

Trnavský VÚC - V roku 2010 sa cestná daň oproti roku 2009 nezvýšila, zostala na rovnakej úrovni. Cestná daň na roky 2011-2012 vyššia pre všetky kategórie úžitkových vozidiel ako v roku 2010.

Nitriansky VÚC - Oproti roku 2009 stúpla cestná daň v roku 2010 pre všetky úžitkové vozidlá až na úžitkové vozidlá od (vrátane) 1 tony do (vrátane) 4 tony, pre ktoré cestná daň klesla. Cestná daň na rok 2011-2012 vyššia pre všetky kategórie úžitkových vozidiel ako v roku 2010.

Trenčiansky VÚC - Od roku 2009 do roku 2011 sa sadzba cestnej dane nemenila. V roku 2012 je cestná daň vyššia len pre úžitkové vozidlá nespĺňajúce emisné normy Euro 3, 4 a 5 a to bez ohľadu na to či majú 1, 2, 3, 4 alebo viac náprav.

Banskobystrický VÚC - V roku 2010 sa cestná daň oproti roku 2009 nezvýšila, zostala na rovnakej úrovni. Cestná daň na roky 2011-2012 vyššia pre všetky úžitkové vozidlá ako v roku 2010. 

Žilinský VÚC - V roku 2010 sa cestná daň oproti roku 2009 zvýšila pre úžitkové vozidlá nad 4 a viac nápravy, ktoré nespĺňajú emisné normy Euro 3, 4 a 5. Cestná daň na roky 2011-2012 vyššia ako v roku 2010,sadzba dane bola však znížená pre emisné normy Euro 4 a 5. 

Prešovský VÚC - Sadzba dane v Prešovskom kraji sa nemenila od roku 2005.

Košický VÚC - V roku 2010 sa cestná daň oproti roku 2009 nezvýšila, zostala na rovnakej úrovni. Cestná daň na roky 2011-2012 vyššia ako v roku 2010, zaviedli sa emisné normy Euro 4 a 5.

Cestná daň pre úžitkové vozidlá v roku 2010 klesla oproti roku 2009 (pred zavedením mýta) v Nitrianskom, avšak len 1 a 2 nápravové do (vrátane) 4 ton. Ak za autodopravcov považujeme hlavne nákladné vozidla prípadne autobusy to toto zníženie sa ich veľmi netýka (majú viac ako 4 tony, prípadne majú viac náprav). Hodnotíme preto tvrdenie SaS ako pravdivé.

Dátum zverejnenia analýzy: 09.03.2012
success
error