Podobný výrok sme už overovali v minulosti (V politike, 23. január 2012).
R. Fico vtedy uvádzal číslo 5 až 7 tisíc ľudí, ktorí prišli o prácu v dôsledku zastaveniu výstavby diaľnic.
R. Fico: "Vďaka zastaveniu PPP projektov a zastaveniu výstavby diaľníc, lebo je to reálne zastavená výstavba diaľníc, došlo o prácu 5 až 7 tisíc ľudí v stavebníctve."
Presné čísla, ktoré by mali dostatočnú výpovednú hodnotu o poklese zamestnaných v stavebníctve z dôvodu pozastavenia výstavby diaľníc, nevieme zistiť. Uvádzame však reakcie na pozastavenie PPP projektov zo strany veľkých stavebných firiem.
SITA, 17.jún 2010: "Prezident Doprastavu Dušan Mráz povedal, že firma plánuje prepustiť do konca mesiaca približne tisíc zo svojich 3,2 tis. pracovníkov. Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato uviedol, že v prípade ich firmy by sa prepúšťanie týkalo približne 500 pracovníkov z celkového počtu 1,8 tis. zamestnancov. Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský si myslí, že ak by bol PPP projekt zastavený, finančné zdroje z eurofondov by nestačili na výstavbu diaľnice D1. Spochybnil aj možnosť, žeby štát financoval výstavbu diaľnic z prostriedkov získaných z predaja dlhopisov či z penzijných fondov. Zastavenie PPP projektu by podľa neho malo negatívny vplyv aj na vývoj stavebníctva. Príprava projektu stála Doprastav podľa Mráza skoro 20 mil. eur. Kato očakáva, že ak by bol projekt PPP realizovaný, na stavbe diaľnice D1 by mohlo byť priamo zamestnaných 10 tis. až 12 tis. pracovníkov."
SITA, 23.júl, 2010: "Najväčšia domáca stavebná spoločnosť Doprastav, a.s. oznámila na Úrade práce v Bratislave hromadné prepúšťanie 750 zamestnancov pre nedostatok zákaziek a pokračujúci nepriaznivý vývoj v slovenskom stavebníctve. Ďalšia popredná stavebná firma Váhostav-SK, a.s. Žilina už predtým rozhodla o hromadnom prepustení 500 zamestnancov, čo je zhruba štvrtina celkového počtu pracovníkov spoločnosti."
Výrok zároveň treba vnímať v kontexte s novými projektami výstavby diaľníc súčasnej vlády.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja 7. februára 2012 zverejnilo tlačovú správu, v ktorej uvádza rovnaký odhad počtu pracovných miest, ktoré prinesie výstavba nových úsekov ako J. Figeľ:
"Podľa odhadov víťazného konzorcia by prácu priamo na stavbe prešovskej diaľnice malo nájsť prácu približne 800 ľudí. Spolu s diaľnicou pri Martine a Levoči je v súčasnosti rozostavaných už 37 km diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Dokopy by prácu na týchto úsekoch malo nájsť vyše 4-tisíc ľudí."
Následne túto informáciu zverejnila aj SITA (7. februára)
Politici tak hovoria o odhadovanom počte pracovníkov, ktorí pracujú na výstavbe diaľnic. Z pohľadu zamestnanca je jedno, či sa výstavba realizuje PPP projektom, alebo priamou zakázkou od štátu. výroky o strate zamestnania tisícov pracovníkov sú tak v tomto kontexte zavádzajúce.