DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ivan Mikloš

SDKÚ-DS

Ale opakujem, tam ide len o rozhodovanie vo výnimočných krízových situáciách v rámci ESM (čo sa týka zrušenia práva veta, pozn.). To nie je rozhodovanie o tom, že by sme strácali kompetencie určovať si svoju politiku v oblasti daní, v iných oblastiach.

Jozef Kollár, Ivan Mikloš, Peter Kažimír - 12.12.2011
Pravda

V článku 15 Vyhlásenia hláv štátov a vlád eurozóny sa uvádza (.pdf, strana 6), že v rámci Európskeho stabilizačného mechanizmu nastanú zmeny v rozhodovaní vo výnimočných krízových situáciach, keď nebude potrebné jednohlasné riešenie, ale rozhodnutia sa budu prijímať aspoň 85% väčšinou hlasov (pod čiarou sa taktiež uvádza, že danú zmenu ešte musí potvrdiť fínsky parlament). Zrušilo by sa tak právo veta pre krajiny, ktoré disponujú menej ako 15%+1 hlasov. 


V žiadnom článku vyhlásenia sa nespomína prevod kompetencií v oblasti daní, ani v iných oblastiach, výrok teda hodnotíme ako pravdivý. Podpísaním dohody sa však štáty zaväzujú implementovať do svojej legislatívy tzv. "dlhové brzdy" (článok 4, strana 3). Kľúčovú úlohu v vypracovaní konkrétnej legislatívy a v monitoringu jej implementácie má zohrať Európska komisia a Európsky súdny dvor. Štáty sa taktiež dohodli na pokračovaní fiškálnej a ekonomickej integrácie (články 8-9, strany 4-5). Aj keď sa momentálne nejedná o prenos kompetencií, napríklad v oblasti daňovej politiky, takáto integrácia k podobnému prevodu kompetencií smeruje. Príznakom takéhoto smerovania sa javí aj článok 6 v Záveroch zo summitu Európskej rady, v ktorom sa uvádza, že členské štáty EÚ zaznamenali pokrok v rokovaniach o prípadnej koordinácií daňovej politiky (.pdf, strana 3).

Dátum zverejnenia analýzy: 11.12.2011
success
error