DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ivan Mikloš

SDKÚ-DS

Trvalý euroval je obdoba Medzinárodného menového fondu. Jediný zásadný rozdiel je v tom, že pri Medzinárodnom menovom fonde, že v ňom je 187 krajín, ktoré sú potom zastúpené v rámci konštituencií, kým tu pôjde o obdobný mechanizmus, v ktorom bude 17 krajín, teda budeme tam mať priame zastúpenie.

Ivan Mikloš vs. Richard Sulík - 21.11.2011
Pravda

V zmluve o založení Európskeho stabilizačného mechanizmu (ESM, "trvalý euroval", .pdf) sa často spomína Medzinárodný menový fond a je evidentné, že daná inštitúcia je Medzinárodným menovým fondom silne inšpirovaná a v zásade kopíruje jeho ciele (čo sa týka finančnej pomoci štátom), metódy (poskytnutie pôžičky pod podmienkou makroekonomických reštrukturalizačných programov) aj štruktúru (členovia majú rozdelené hlasovacie kvóty). Samozrejme, tieto inštitúcie nie sú úplne identické a MMF vypĺňa viac úloh; podobnosť posudzujeme výhradne v oblasti funkcie poskytovania finančnej pomoci členským štátom. Posúdenie zásadnosti rozdielov je podľa nás zväčša subjektívne a preto sa v danom výroku zameriame len na tvrdenie o rozdieloch v zastúpení členských štátov v ESM a v MMF.

Podľa web-stránky MMF, 187 členských štátov má rozdelené hlasovacie kvóty a každý z nich má v Rade guvernérov svojho zástupcu (a jeho zástupcu), ktorý zaň hlasuje. Rada guvernérov deleguje väčšinu svojich práv Výkonnej rade, ktorá je zodpovedná za každodenný chod MMF, a ktorej predsedá generálny riaditeľ. Vo výkonnej rade je väčšina krajín v skupinách (s výnimkou takých štátov ako USA, Japonsko, Nemecko, atď.) zastúpená v rámci konštituencií len jedným členom rady. Hlasovania prebiehajú v obidvoch orgánoch v závislosti od okruhu otázok, o ktorých sa hlasuje; všeobecne, najdôležitejšie otázky s ďalekosiahajúcimi dôsledkami sa preberajú v Rade guvernérov. Čo sa týka výhradne rozhodnutí o poskytnutí pôžičiek, podmienených reštrukturalizačnými programmi, o týchto rozhoduje Výkonná rada.  

Obdobou Rady guvernérov a Výkonnej rady MMF je Rada guvernérov a Výkonná rada ESM (zdroj Zmluva o založení ESM, .pdf). Každý z 17 členských štátov má pridelené určitú hlasovaciu kvótu a má svojho zástupcu (a jeho zástupcu) v Rade guvernérov. Rada guvernérov hlasuje a prijíma rozhodnutia o poskytnutí finančnej pomoci členským štátom. Rada guvernérov môže svoje práva delegovať Výkonnej rade, ktorá pozostáva z jednotlivých členov (a ich zástupcov), naznačených jednotlivými guvernérmi, a z predsedu Výkonnej rady.

Čo sa týka hlasovacích práv, aj keď vzorce pre výpočet ich kvót v MMF a v EMS sa líšia, v zásade platí, že v obidvoch inštitúciách členovia, ktorí prispievajú vyšším množstvom finančných prostriedkov, majú tiež viac hlasovacích práv.

Ako sme už spomenuli, aj keď štruktúry MMF a ESM sú podobné, zároveň sa líšia v množstve prvkov, zásadnosť týchto rozdielov však nedokážeme posúdiť. Ivan Mikloš však hovorí pravdu, že pri hlasovaní o poskytnutí pôžičky v rámci ESM budeme mať priame zastúpenie, kdežto v prípade MMF má Slovensko spoločného zástupcu s ďalšími krajinami (s konkrétne ktorými si môžete pozrieť tu).



Dátum zverejnenia analýzy: 20.11.2011
success
error