DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Kaliňák

SMER-SD

Keď ste vysúťažili Ladce-Sverepec za 3 a pol miliardy, postavili ste ho za 8 a pol miliardy.

Robert Kalinák vs. Ján Figel - 14.11.2011
Zavádzajúce

sme.sk (10. december 2005): Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor na včerajšom otvorení nového diaľničného úseku (Ladce-Sverepec, pozn.) povedal, že ide o úsek, ktorý bol "čiernou ovcou slovenských diaľnic". Dokončenie totiž pôvodne plánovali na rok 2000 a úsek mal stáť asi 4,5 miliardy korún. Výstavbu sa napokon po bankrote hlavného dodávateľa stavby spoločnosti Hydrostav podarilo dokončiť až po ôsmich rokoch a náklady sa vyšplhali až na 7,3 miliardy.


ndsas.sk: Spôsob financovania ŠR, Dňa 28.11.1997 bola podísaná zmluva so zhotoviteľom stavby, ktorým sa stala spoločnosť Hydrostav, a.s. Od 01.06.2002 bola zhotoviteľom stavby spoločnosť Doprastav, a.s. Ako to na stránke NDS niekedy býva, konkrétne údaje o cene nie sú uvedené.


hnonline.sk (): Úsek s dĺžkou 9 940 metrov (m) si vyžiadal 7,3 miliardy Sk. Podľa pôvodného plánu mala byť diaľnica D1 Ladce-Sverepec postavená v rokoch 1997 až 2000 za 4,5 miliardy Sk. Vznikli však problémy s dodávateľskou firmou Hydrostav, ktorá sa dostala do konkurzu a výstavbu dokončil Doprastav.
"Náklady sú vyššie tým, že sa to budovalo o niekoľko rokov viac," povedal Prokopovič. "Nie je preplatená ani jedna koruna navyše, len to navýšenie vzniklo z dôvodu bankrotu predchádzajúceho dodávateľa a následne aj časovým predlžením stavieb, kedy indexácie z titulu inflácie a podobných vplyvov boli značné."

R. Kaliňák má teda nepresné informácie, pretože pôvodne mal stáť projekt 4,5 mld. Sk a nie 3,5 mld. Sk ako tvrdí Kaliňák. Taktiež výslednú cenu uviedol o 1,2 mld. vyššiu ako uvádzajú dané spravodajské portáli.

Podstatnejšie než odchylky však je, že stavbu vysúťažila vláda Vladimíra Mečiara a nie Mikuláša Dzurindu. Výrok "vysúťažili ste" je zavádzajúci.

Dátum zverejnenia analýzy: 13.11.2011
success
error