DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Béla Bugár

MOST-HÍD

No prepáčte, vždy ste držali ochrannú ruku, teda ako Smer, nad Váhostavom. A nehovorím o tom, že oni vyhrávali rôzne tendre, aj za nás vyhrali. Len akým spôsobom? Ja tu mám napríklad ten projekt 75 kilometrov na D1. Posudok na vašom ministerstve, u pána ministra Vážneho, bol sfalšovaný v prospech projektu, samozrejme pre Váhostav. Tak isto D1 Hubová-Ivachnová, víťazom bol niekto iný a potom za vás, víťaz sa zmenil. Samozrejme na miesto Inžinierskych stavieb Košice a Tukon Žilina, kto to dostal? Samozrejme, že Váhostav. A pritom keď si zoberieme, za Váhostavom je toľko schránkových firiem, že toto nie je normálne.

3 roky súcasnej vlády a Váhostav v parlamente - 13.04.2015
Pravda

Za ministra dopravy Ľubomíra Vážneho prišlo k zmene posudkov k výstavbe diaľníc vtedajším šéfom sekcie PPP projektov Petrom Havrilom. Pri úseku D1 Hubová-Ivachnová sa menil víťaz tendra na základe dodatočnej hĺbkovej kontroly ÚVO. Schránkové pozadia spoločnosti Váhostav je rovnako preukázané. Celkovo môžeme hodnotiť výrok Bélu Bugára za pravdivý, pretože sa držal verejne známych informácií, ktoré sa dajú vyhľadať a overiť.


Béla Bugár spomína prvý diaľničný tender PPP výstavby a prevádzky úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová a úsekov Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov. Bývalý šéf sekcie PPP projektov Peter Havrila, za ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, mal sfalšovať analýzu, posudok výstavby diaľnice, keď mal upraviť cenu v prospech PPP projektov voči verejnému obstarávaniu. Ako informoval DENNÍK N Havrila to mal upraviť tak, že financovanie cez PPP projekty zrazu nebolo drahšie o 546 miliónov eur, ale len o 29 miliónov eur. Aj keď sa vláda rozhodla napriek tomu stavať diaľnicu cez PPP, nakoniec sa stavať nezačalo. Aj napriek tomu, že falšovanie bolo preukázateľné bolo stíhanie (SME) Petra Havrilu zastavené. O tejto kauze informoval tiež denník SME aj v tlačenom vydaní.

SITA priniesla začiatkom roku 2013 informácie o tom, že tender na výstavbu úseku D1 Hubová - Ivachnová, vyhrala štvrtá najnižšia ponuka (227.2 mil. eur) od Váhostavu, ktorá by ju chcela postaviť spolu s OHL ŽS, a.s. Brno aj napriek tomu, že predbežne bola prijatá ponuka od skupiny Inžinierske stavby, a.s Košice a Tucon Žilina (215,3 mil eur), ktorých cena bola nižšia. Internetový portál týždenníka TREND priniesol informáciu, že uzatvoreniu zmluvy s Inžinierskymi stavbami Košice a Tucon Žilina zabránila hĺbková kontrola Úradu pre verejné obstarávanie, ktorú si po nástupe Roberta Fica do vlády objednala samotná Národná diaľničná spoločnosť ako reakciu na množstvo námietok od neúspešných firiem.

V tom, že v pozadí Váhostavu je viacero schránkových firiem dáva Bélovi Bugárovi za pravdu aj Transparency International v článku Hospodárskych novín.

Dátum zverejnenia analýzy: 12.04.2015
success
error