DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Béla Bugár

MOST-HÍD

Dobre, za vás v roku 2013, tunel Višňová. Štátna expertíza povedala, že 900 miliónov eur, nakoniec viete, čo podpísal aj váš minister alebo teda NDS? 410, to je necelých 49%.

3 roky súcasnej vlády a Váhostav v parlamente - 13.04.2015
Pravda

Béla Bugár hovorí o zmluve Národná diaľničná spoločnosť (NDS) o výstavbe diaľnice D1 v úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Schválená cenová ponuka vrátane projektovej dokumentácie i samotnej výstavby predstavuje 410 mil. eur, zákazku získala prešovská stavebná spoločnosť Dúha podnikateľa Vladimíra Remetu, ktorá má stavbu zrealizovať v spolupráci s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo, S. p. A. Vysúťažená cena predstavuje úsporu necelých až viac ako 54 % z pôvodného odhadu štátnej expertízy vo výške takmer 900 mil. eur, ktorú si dala vypracovať NDS. Kedže Bugár hovoril uviedol správne ceny a nesprávnymi percentami si navyše nevylepšoval argumentačnú pozíciu, tento výrok považujeme za pravdivý.

Podľa správy agentúry SITA predložilo v tendri na projektovanie a výstavbu diaľnice D1 s tunelom Višňové svoje ponuky ešte v roku 2012 päť stavebných skupín. Najnižšiu cenu ponúkla dvojica firiem Skanska a Strabag (338,3 mil. eur), druhá najlepšia ponuka prišla od spoločností Doprastav a Metrostav (382,8 mil. eur), tretiu najlepšiu cenu navrhlo taliansko-slovenské združenie Salini Impregilo a Dúha (409,8 mil. eur), ďalšia taliansko-slovenská skupina INC S.p.A. a HANT BA DS chcela diaľnicu postaviť za 462,2 mil. eur a rakúsko-nemecko-slovenské združenie Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav SK za 474,5 mil. eur bez DPH. Pochybnosti o reálnosti cenových ponúk vyjadril generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, Ľubomír Palčák: Ceny sú veľmi prekvapujúce, pretože tvoria tretinu (v prípade najnižšej ceny) z predpokladanej štátnej expertízy. Očakával som, že ceny sa budú hýbať okolo 500 mil. eur.“ Podľa neho je otázne, či sa takmer 13,5-kilometrová diaľnica, z čoho tunel Višňové bude mať 7,5-kilometra, za najnižšiu navrhnutú cenu dá postaviť.

Potom ako NDS zo súťaže vylúčila dvoch lacnejších uchádzačov, zákazku získalo taliansko-slovenské združenie Salini Impregilo a Dúha. Ako sa uvádza v správe NDS, zmluvu o dielo na výstavbu úseku D1 v úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala podpísali v júni 2014 Francesco Pietro Miglio zo skupiny Salini Impregilo, František Mrava zo spoločnosti DÚHA, predseda predstavenstva NDS Milan Gajdoš a podpredseda predstavenstva NDS Pavol Kováčik. Projekt má byť financovaný dvojfázovo z Operačného programu Doprava (2007-2013) a z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (2014-2020). Ukončenie stavby je naplánované na rok 2019.

Diaľničný úsek s tunelom Višňové sa začína stavať už po tretí raz. V roku 1998 bol poklepať základný kameň Vladimír Mečiar, v roku 2010 Robert Fico a v roku 2014 minister dopravy Ján Počiatek, uvádza sa v správe agentúry SITA. "Do tretice všetko dobré. Dnes som si istý, že sa to aj naplní, pretože existujú reálne zmluvy s reálnymi podmienkami, ktoré musí zhotoviteľ splniť, a keď nie, tak bude za to veľmi tvrdo sankcionovaný. Takže tá realita dostavby v roku 2019 je úplne jasná,“ povedal minister Počiatek v júni 2014 v Žiline pre agentúru SITA.

Mapa diaľničného úseku s tunelom Višňové (zdroj: NDS)

Dátum zverejnenia analýzy: 12.04.2015
success
error