DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ivan Uhliarik

KDH

Môže sa stať samozrejme, niekedy, napríklad u špecialistu, že má určitý limit výkonov a tie výkony sú nejakým spôsobom urobené vo vyššej miere, môže sa to samozrejme stať. Ale v drvivej väčšine a poisťovne potom s tými lekármi vždy rokujú. V prípade, že lekár má jeden rok viac pacientov a dokázateľne dokladuje tej zdravotnej poisťovni, že naozaj odliečil viac pacientov a tak ďalej, tak samozrejme je tu vždy šanca a reálne sa deje, že sa týmto lekárom zvýši tento limit.

Situácia v zdravotníctve - 16.02.2015
Zavádzajúce

Zdravotné poisťovne skutočne určujú pre špecialistov limity na počet preplatených vyšetrení, a tento počet je flexibilný. Po prečerpaní limitu môže lekár písomne žiadať poisťovňu o uhradenie ošetrení nad limit, alebo jeho navýšenie. Viaceré zdroje však upozorňujú na komplikácie, ktoré tento systém lekárom spôsobuje a na problémy so zvyšovaním limitov. Nakoľko toto Uhliarik opomína hodnotíme výrok ako zavádzajúci.  


V rozhovore pre Hospodárske noviny z dňa 24.7.2012 Prezident Regionálnej lekárskej komory v Nitre, Ondrej Kusý uviedol, že:

"Poisťovňa si u lekára špecialistu objedná pre svojich poistencov konkrétny objem výkonov, tzv. limit. Často sa však stáva, že asi po troch týždňoch špecialista tento limit vyčerpá a začne tvoriť nadlimity. To znamená, že za pacientov po vyčerpanom limite mu poisťovňa neuhrádza výkony, ani v prípade akútnej zdravotnej starostlivosti. Pritom zdravotné poisťovne deklarujú, že majú na 200 percent zazmluvnených špecialistov na Slovensku a lekári vytvárajú takmer stále nadlimity. Jediné, čo lekár špecialista môže v tejto veci urobiť, je obracať sa písomne na zdravotnú poisťovňu, aby mu nadlimity uhradila, a pritom žiadať aj o individuálne zvýšenia limitu. ... Pri prekročení limitu má lekár tri možnosti. Buď preobjednávať pacientov na neskorší termín, teda zaradiť ich na tzv. čakaciu listinu, avšak to môže urobiť len pri odkladnej zdravotnej starostlivosti. Pri neodkladnej musí pacienta ošetriť vždy a hneď, bez ohľadu na prečerpanie objednaného limitu. Druhou možnosťou je, že vyšetrenie a výkony si bude hradiť pacient sám. Poslednou možnosťou je odporučiť pacientovi, aby sa obrátil na svoju zdravotnú poisťovňu, aby mu určila iného špecialistu v danom odbore, ktorý nemá prečerpaný limit a bude súhlasiť s vyšetrením pacienta."

Jeden z lekárov v článku z novembra 2014 stav zhodnotil nasledovne:

"Každý mesiac limity od poisťovní prekračujem, pacientov je veľa a vyšetriť ich musím. V zmluve mám síce dohodnutý limit na 1 300 eur, ale čo keď je viac pacientov a viac vyšetrení? Ak mesačne vykážem poisťovni výkony za, napríklad 1 700 eur, rozdiel mi nedoplatia."

V tom istom článku sa advokát Ivan Humeník vyjadril, že: 

"Zdravotná poisťovňa má síce podľa zákona povinnosť uzatvoriť zmluvu s poskytovateľom, ktorý poskytuje zdravotnú starostlivosť hoci aj jednému z jej poistencov, obsah zmluvy a výška limitov na zdravotnú starostlivosť však de facto závisí vo väčšine prípadov od návrhu poisťovne a poskytovateľ má slabé možnosti ako tieto limity v rámci vyjednávania s poisťovňou efektívne navyšovať."

Systém limitov je ďalej vysvetlený aj tu alebo tu.

Podľa dostupných zdrojov sú teda limity pre lekárov do istej miery flexibilné, ich zmena však môže byť pomalá, a dodatočné preplatenie vyšetrení nad limity poisťovňou problematické. Limity sú navyše stanovené na mesiac, nie rok, a špecialisti tak môžu mať problém so sezónnymi výkyvmi v počte pacientov. Žiadosť o navýšenie limitov nemusí poisťovňa akceptovať.

Dátum zverejnenia analýzy: 16.02.2015
success
error