DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Daniel Lipšic

Nová väčšina

My sme mali preferencie v jednej agentúre pred eurovoľbami 0,7% a potom máme 7% takmer, čiže to asi je nejaký problém.

Predvolebný rok 2015 - predsedovia strán SDKÚ-DS a NOVA - 19.01.2015
Zavádzajúce

Daniel Lipšic mal na mysli prieskum, ktorý vykonala Polis Slovakia pre agentúru SITA pred voľbami do Európskeho parlamentu, kde politická strana NOVA získala 0,7 % hlasov. Politické hnutie NOVA následne kondidovala ako súčasť trojkoalície so stranami OKS a KDS, ktorá spoločne získala vo voľbách 6,83% hlasov. Nakoľko Lipšic opomína fakt, že NOVA nezískala hlasy samostatne, hodnotíme výrok ako zavádzajúci.

Polis Slovakia vykonala telefonický prieskum, ktorý trval od 16. do 22. februára 2014 a agentúra oslovila vzorku 1 868 respondentov starších ako 18 rokov v celej SR. Z odpovedí respondentov na otázku: „Kandidátov ktorej politickej strany chcete voliť vo voľbách do Európskeho parlamentu (EP) v máji tohto roka?“ Preferencie v prieskume boli vyrátané z 25 % účasti, až 40 % respondentov ešte nebolo rozhodnutých, či sa na eurovoľbách zúčastní a 35 % tvrdilo, že k urnám určite neprídu. V tomto prieskume získala strana NOVA 0,7 % hlasov.

Vo voľbách do Európskeho parlamentu, ktoré sa konali 24. mája 2014, získala koalícia strán NOVA, OKS a KDS 6,83%, čo predstavovalo 38 316 hlasov. Tým strany získali jedno kreslo v Európskom parlamente pre Janu Žitňanskú (NOVA).

Lipšic už v minulosti referoval k volebnému úspechu ako k víťazstvu strany, pričom opomínal jej koaličných partnerov. Ján Baránek, riaditeľ agentúry Polis Slovakia poukazuje na to, že okrem toho, že NOVA nekandidovala do volieb samostatne, ale v trojkoalícii s OKS a KDS, a 6,83 % hlasov tak dostali tieto strany spoločne, v čase vykonávania prieskumu táto koalícia nebola oficiálna, a preto doň ani nemohla byť zahrnutá. Respondenti mohli označiť len strany samostatne. Prieskum navyše skúmal aktuálnu verejnú mienku vo februári, tri mesiace pred voľbami.Počas týchto troch mesiacov bola vedená intenzívna kampaň a došlo k viacerým politickým zmenám, nie je preto adekvátne porovnávať výsledky prieskumu z výsledkami volieb.

Dátum zverejnenia analýzy: 18.01.2015
success
error