DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Figeľ

KDH

A pri vlakoch, viete, ten odhad napríklad bol, že náklad bude asi 13 miliónov, teraz už sú odhady 30 až 40 miliónov.

Politika v roku 2015 - 12.01.2015
Pravda

Výrok Jána Figeľa hodnotíme ako pravdivý, pretože viaceré zdroje pripúšťajú, že náklady na vlaky budú stáť štátny rozpočet omnoho viac ako prvotne prezentovaných 13 miliónov eur. Táto suma je uvedená v rozpočte verejnej správy na roky 2015-2017 (hlavná kniha, s. 57).


Podľa Ondreja Mateja, riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, budú vlaky "zadarmo" stáť rozpočet 30 miliónov eur. Uvádza sa to aj v správe zo dňa 27. októbra 2014:
"Prvou stratou budú náklady na zavedenie nových vlakových spojov, ktoré v odhade nákladov ani podľa ministerstva dopravy nie sú. Tieto vlaky budú pridávané priebežne podľa očakávaného návalu cestujúcich. Druhou stratou prispejú riadne platiaci pasažieri, ktorí pre nedostatok miesta už nebudú chodiť vlakom, ale zvolia iný typ dopravy a tým znížia príjmy Železničnej spoločnosti Slovensko. Celkové zvýšené priame náklady a ušlé tržby Inštitút pre dopravu a hospodárstvo odhaduje zhruba na 30 miliónov eur."

Viceprezident zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský predpokladá, že suma sa vyšplhá na 46 mil. EUR. "Dopravní odborníci poukázali na chýbajúci výpadok tržieb železníc, a sumu zvýšili na 30 miliónov. My pridávame 16 miliónov za výpadok tržieb autobusových spoločností. Minimálny účet je teda 46 miliónov eur ročne. Už dnes k nim môžeme pripočítať ďalšie dva milióny EUR za požičané vlaky z Českej republiky."

Podobný výrok už tím Demagog.SK v minulosti overoval v politickej diskusii O 5 minút 12 zo 7. decembra 2014. Išlo o výrok ministra financií Petra Kažimíra a sám v ňom pripúšťal, že náklady na vlaky budú stať viac než prvotne vyčlenená suma v rozpočte NR SR na roky 2015-2017.

Dátum zverejnenia analýzy: 11.01.2015
success
error