DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Igor Matovič

OĽaNO

Oni ako prinajlepšom urobia to, že za pol roka si ten zákon zoberú, doslova ho dajú do kopírky, odkopírujú, podpíšu sa pod to ich poslanci, predložia ho a potom si ho schvália.

Politiky strán Siet, SaS, SMK a OLaNO - 13.10.2014
Pravda

Tím Demagog.sk našiel až 3 príklady kopírovania zákonov pri predkladaní návrhov zákonov do parlamentu, čo potvrdzuje výrok Matoviča. Konkrétne ide o geologický zákon z mája 2014, reformu penzií z augusta 2012 a novela zákona o ochrane spotrebiteľa zo septembra 2013. 

Jedným z príkladov "kopírovania" zákona bol prípad novely geologického zákona. Ako informoval 28. mája 2014 portál Webnoviny, SDKÚ-DS opozičnou prácou podľa podpredsedu strany Ivana Štefanca prinútila Smer-SD, aby konal vo veci zákazu ťažby uránu. "Ako povedal Štefanec, sme svedkami, že vláda predkladá návrh zákona v skrátenom legislatívnom konaní práve preto, že s ním prišla opozícia. "Vláda je dotlačená k skrátenému legislatívnemu konaniu. Pracovať sa oplatí. Smer nie prvýkrát kopíruje naše návrhy zákonov. Chceme len poukázať, že SDKÚ predkladala návrh v roku 2009, poslanci za Smer hlasovali proti. V súčasnosti vznikla zrazu situácia, že Smer-SD to musí riešiť, a to v skrátenom legislatívnom konaní. "Zrazu sú ohrozené zdravie a životy ľudí (dôvod na skrátené legislatívne konanie – pozn.), Novotný (poslanec za SDKÚ-DS) upozornil, že minister životného prostredia v januári 2014 napriek protestom prokuratúry vydal povolenie na pokračovanie prieskumu do roku 2015 v lokalite Jahodná. "Vtedy zdravie a životy ľudí ohrozené neboli? Až teraz, lebo sa blížia komunálne voľby v Košiciach a Košičania nechcú, aby sa v lokalite Jahodná ťažil urán," uviedol Novotný s tým, že Richard Raši sa opätovne uchádza o primátorskú stoličku."

Ďalším príkladom bolo schválenie Mihálovej reformy penzii v auguste 2012, ako informovali HN. "Dôchodcovia budú od januára dostávať penzie od štátu po novom. Zmenu valorizácie dôchodkov, postupné zvyšovanie veku odchodu do dôchodku, ale aj vyššiu solidaritu v systéme v piatok odklepla parlamentná väčšina Smeru-SD. Úpravy pritom takmer kopírujú reformu, ktorú pred rokom navrhoval exminister práce Jozef Mihál (SaS) a Smer ju kritizoval. Dnes hovorí šéf strany a premiér Robert Fico, že je v poriadku. „Je to dobrý zákon, je pre ľudí.

Ďalším príkladom bola novela zákona o elektronických komunikáciách. Strana OĽaNO v roku 2012 pripravovala vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov. Novela zákona o elektronických komunikáciách navrhovala, aby pri každom telefonáte na audiotextové číslo dostal volajúci vopred informáciu o cene hovoru. Návrh zákona vyšiel z pera M. Fecka, E. Jurinovej, I. Matoviča a J. Viskupiča, ktorý bol doručený do parlamentu 24. augusta 2012. Vládny Smer vtedy najprv novelu v prvom a druhom čítaní podporil, definitívne však za ňu v treťom čítaní nehlasoval (počas hlasovania bolo prítomných 140 poslancov, z ktorých len 5 hlasovali proti, 21 hlasovala za schválenie zákona a 114 poslancov sa zdržalo hlasovania). 

Pri druhom čítaní bol daný návrh pozmenený a doplnený Erikou Jurinovou na konečné znenie:
„informácie o platných cenách vo vzťahu k všetkým číslám alebo službám s osobitnými cenovými podmienkami, pri osobitných kategóriach služieb vrátane služieb so zvýšenou tarifou poskytnúť takúto informáciu okamžite pred zostavením volania."

27. septembra 2O13 vyšiel návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Otta BRIXIHO a Antona MARTVOŇA na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov.  Návrh zákona prešiel všetkými troma čítaniami a 5. decembra 2013 bol schválený. Prítomných pri hlasovaní bolo 135 poslancov, z ktorých 133 hlasovalo za schválenie. 

Návrh zákona O. Brixiho a A. Martvoňa znel:
„uviesť v akejkoľvek obchodnej komunikácii, vrátane reklamy a marketingu tovarov a služieb, ktorá od spotrebiteľa vyžaduje, aby na získanie tovaru alebo služby kontaktoval predávajúceho telefonicky na čísle služby so zvýšenou tarifou pravdivý a úplný údaj o jednotkovej cene volania alebo maximálnej možnej cene volania, ktorú bude musieť spotrebiteľ za takéto volanie uhradiť.“

Dátum zverejnenia analýzy: 13.10.2014
success
error