DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Fico

SMER-SD

...z Ukrajiny sa dnes valia na Slovensko produkty do oceliarskeho priemyslu o 30-40 percent lacnejšie, pretože tam je úplne iná ochrana životného prostredia.

Fico o Ukrajine a sankciách - 08.09.2014
Neoveriteľné

Viaceré zdroje hovoria o nižších nákladoch, vstupoch pre ukrajinské firmy, v dôsledku čoho sú ich výrobky podstatne lacnejšie výrobky vyrobené v EÚ. Analytik s cennými papiermi uvádza, že jedným z hlavných dôvodov sú ceny emisných povoleniek, ktoré musia platiť firmy v EÚ, no nie firmy na Ukrajine. Demagog.SK nezistil žiadne konkrétne analýzy hovoriace až o 30-40% nižších cenách za produkty oceliarstva z Ukrajiny oproti tým z EÚ. Výrok preto hodnotíme ako neoveriteľný

Zdroje uvádzajú, že ceny ukrajinských produkty budú nižšie, obzvlášť pri oceliarstve kvôli emisiám, ktorými nie sú ukrajinské firmy tak zaťažované ako tie Slovenské. 


Portál aktuálne.sk uvádza: "Je možné, že takáto liberalizácia obchodu by mohla mať za následok väčšiu konkurenciu pre slovenských a európskych producentov. No na druhej strane, ako upozorňuje Špacírová, mnohé vstupy vrátane ceny práce sú na Ukrajine lacnejšie a prílev lacných tovarov by mohol spoza východných hraníc, práve naopak, niektorých lokálnych výrobcov aj ohroziť."

Reuters v marci uvádzala, že ukrajinské oceliarske spoločnosti sú lacnejšie ako oceliarske spoločnosti z EÚ.

Pravda napísala v roku 2012, ohľadom možného predaja firmy U.S.Steel ruskej konkurencii:
„Na to sa pokojne môžete spoľahnúť, že železo či iné polotovary by si vozili priamo z Ukrajiny, lebo by to pre nich bolo oveľa lacnejšie,“ povedal Juraj Borgula, viceprezident Zväzu strojárskeho priemyslu. Taký krok by znamenal oveľa menej práce pre slovenských zamestnancov U. S. Steel Košice. Ak novými majiteľmi budú ruské či ukrajinské spoločnosti, k určitej forme prepúšťania v košických železiarňach skôr či neskôr príde," hovorí aj Jiří Šimara, analytik českého obchodníka s cennými papiermi spoločnosti Cyrrus.

Oceliarne v Európskej únii musia platiť milióny eur za nákupy takzvaných emisných povoleniek. Ruské či ukrajinské oceliarne takéto náklady nemajú, a tak dokážu vyrábať oveľa lacnejšie ako železiarne nachádzajúce sa priamo v Európskej únií. V Košiciach by sa lacnejšie polotovary následne mohli spracovať na finálne plechy požadované automobilovým priemyslom. Pred lacnejšou konkurenciou košický U.S. Steel pritom nechránia limity na dodávky ocele do EÚ. Tie totiž napríklad Ukrajina v časoch krízy nedokáže naplniť. „Dnes totiž všetky oceliarne bojujú s nedostatkom zákaziek,“ hovorí Šimara."

Dátum zverejnenia analýzy: 07.09.2014
success
error