DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Kaliňák

SMER-SD

Pričom v roku 2004 to bolo práve KDH, ktoré umožnilo zmenu, pretože dovtedy fungovalo, že bol iba jeden plat a ak ste mali viacero funkcií, z ostatných ste poberali, ak sa nemýlim, minimálnu mzdu. Práve v roku 2004 KDH vlastne umožnilo, nebolo samé, bolo tam viacero strán, aby som zase bol objektívny.

Emisie - 10.02.2014
Pravda

Je pravdou, že v roku 2004 bol schválený zákon, ktorý umožňoval poberať dva a viac príjmov. Tento zákon zrušil dovtedy platnú normu, ktorá hovorila, že štátny funkcionár nepoberá z druhej funkcie mzdu vyššiu ako je minimálna mzda. Za návrh hlasovali aj poslanci SMER-SD (aj R. Kaliňák), SDKÚ, SMK, KDH, ANO poslanci KSS a bez jedného všetci nezaradení poslanci. Išlo tak dohodu na celom politickom spektre. Výrok hodnotíme ako pravdivý.

V roku 2004 bol schválený ústavný zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov, ktorý umožnili poslancom NR SR zastávať súbežne funkcie starostov, primátorov, poslancov mestských a miestnych zastupiteľstiev, zastupiteľstiev VÚC, predsedov VÚC, ale aj napríklad funkciu generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne a súčasne za to poberať dva a viac platov (Čl. 4). Poslanci KDH boli v koalícii, hlasovali za tento návrh. Za návrh hlasovali zo 142 poslancov 118 za - poslanci SMER-SD (aj R. Kaliňák), SDKÚ, SMK, KDH, ANO poslanci KSS a bez jedného všetci nezaradení poslanci. 

Tento zákon zrušil dovtedy platný ústavný zákon č. 119/1995 Z. z. o zamedzení rozporu záujmov pri výkone funkcií ústavných činiteľov a vyšších štátnych funkcionárov. Ktorý obsahoval obmedzenia, že prípade ak zastávajú dve funkcie, tak z druhej poberajú nie vyššiu mzdu ako minimálnu mzdu. 

"OBMEDZENIA ŠTÁTNYCH FUNKCIONÁROV V NIEKTORÝCH ČINNOSTIACH A VZŤAHOCH
Čl. 3
f) poberať príjem presahujúci minimálnu mesačnú mzdu za ďalšiu činnosť v pracovnom pomere alebo obdobnom pracovnom vzťahu,
g) vykonávať inú platenú funkciu alebo podnikateľskú činnosť a nesmie byť členom riadiaceho a kontrolného orgánu právnickej osoby, ktorá vykonáva podnikateľskú činnosť, s výnimkou valného zhromaždenia a členskej schôdze; to neplatí, ak členstvo v orgáne právnickej osoby vyplýva zo zákona alebo z výkonu štátnej funkcie a je bez nároku na finančnú odmenu a ak ide o správu vlastného majetku,
h) vykonávať funkcie, povolania a činnosti, ktoré sú nezlučiteľné so štátnou funkciou podľa Ústavy Slovenskej republiky a osobitných zákonov."

Dátum zverejnenia analýzy: 09.02.2014
success
error