DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Hudacký

KDH

R4 a R9 bola vybraná z programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest touto vládou. Problémy prejsť cez Prešov.Tu nebude severný obchvat (Prešova, pozn.), ktorý súčasťou komunikácie R4.

Volby do VÚC - Prešov - 28.10.2013
Pravda

Hudacký správne uvádza, že časť rýchlostnej cesty R4 (severný obchvat) bola aktualizovaním Programu výstavy diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 a 2014 z decembra 2012 vyradená. Úsek rýchlostnej cesty R9 bol v pôvodnom programe, ktorý schvaľovala vláda I. Radičovej v roku 2011. Aktualizáciou programu z decembra 2012, za 2. vlády R. Fica, bol úsek R9 vyradený. Výrok hodnotíme ako pravdivý.

Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010 (.pdf) komunikáciu R9 nespomína. V dokumente z mája 2011, teda ešte počas vlády I. Radičovej bol schválený Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 – 2014. Úsek R9 sa v programe uvádza: 
"Vzhľadom k nízkym intenzitám dopravy v trase plánovanej R8 zvažuje MDVRR vypustenie tejto cesty z plánovanej siete. Skutočným problémom cesty I/64 od Nitry až po Partizánske je, že vedie takmer súvislo zastavaným územím obcí. Adekvátnejším a aj skôr realizovateľným riešením by bola príprava preložky cesty I. triedy.
Podobné riešenie (vypustenie tejto cesty z plánovanej siete, pozn.) zváži MDVRR aj pre trasu uvažovanej novej rýchlostnej cesty R9 Lipníky – Vranov nad Topľou – Humenné – Snina – Ubľa. Aj tu môže byť primeranejším i skorším riešením príprava preložky cesty I/18, resp. I/74, prípadne rozšírenie existujúcej cesty tam, kde jej smerové a výškové vedenie vyhovuje kapacitným nárokom v danom území."

Z uvedeného vyplýva, že úsek R9 bol v programe. Vláda I. Radičovej uvažovala o vyradení tejto trasy R9 v Prešovskom kraji. K vyradeniu došlo až počas 2. vlády R. Fica.

Aktualizovaný dokument Programu pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 z decembra 2012, teda počas 2. vlády R. Fica skutočne vyradil časť projektu R4, konkrétne severného obchvatu Prešova z plánov výstavby. Realizácia výstavby severného obchvatu Prešova bola zaradená v obidvoch vyššie spomenutých dokumentoch (v programe na roky 2007-2010 bol dokonca stanovený predpokladaný začiatok výstavby na rok 2010 - str. 8). Aktualizovaný program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 (evidovaný od 27. 12. 2012), sa realizácia tohto projektu R4 sa odložila. V správe sa uvádza: 

"Po roku 2014 sa uvažuje v predloženom harmonograme aj so začatím výstavby úseku rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat a dvoch úsekov rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Ketelec – Bratislava, Prievoz a R7 Bratislava – Dunajská Lužná."

V aktualizovanom programe sa nenachádza zmienka o výstavke úseku R9.

Dátum zverejnenia analýzy: 25.10.2013
success
error