DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Hudacký

KDH

Vucka za posledné obdobie stratila nejakú priamu kompetenciu ovplyvňovať zdravotnícku politiku. Nemocnice - polikliniky sú už mimo kompetencii VÚC. VÚC môže ovplyvniť viacmenej len cez vydávanie licencii pre lekárov respektíve pre zdravotnícke zariadenia, ktoré sú súkromné.

Volby do VÚC - Prešov - 26.10.2013
Nepravda

Kompetencie samosprávnych krajov sa nemenili. Naďalej majú právomoc zriaďovať polikliniky a nemocnice s poliklinikou II. typu a taktiež vydávanie povolení na poskytovanie zdravotnej starostlivosti v neštátnych zariadeniach. Zmena nastala novelou zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, keď kompetenciu kontrolovať zdravotnícke zariadenia dostalo aj Ministerstvo zdravotníctva. Samosprávne kraje však naďalej vydávajú povolenia pre súkromníkov a taktiež majú právo kontrolovať zdravotnícke zariadenia. Nedošlo teda o strate kompetencii ako uvádza Hudacký. Výrok hodnotíme ako nepravdivý.

Zákon č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky

§ 3 Prechod pôsobností na samosprávne kraje

Na samosprávne kraje prechádzajú pôsobnosti na úseku

m) zdravotníctva:

1. zriaďovanie polikliník a nemocníc s poliklinikou II. typu,

2. vedenie registra zdravotníckych zariadení,

3. vydávanie povolení na poskytovanie zdravotnej starostlivosti v týchto neštátnych zdravotníckych zariadeniach: 

3.1. ambulancia vrátane stanice lekárskej služby prvej pomoci a ambulancie v zariadení sociálnych služieb, 3.2. špecializované zariadenie ambulantnej starostlivosti, 3.3. agentúra domácej ošetrovateľskej starostlivosti, 3.4. dialyzačné stredisko, 3.5. poliklinika, 3.6. samostatné zariadenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek, 3.7. nemocnica I. typu, 3.8. nemocnica s poliklinikou I. typu, 3.9. nemocnica s poliklinikou II. typu, 3.10. liečebňa pre dlhodobo chorých, 3.11. hospic,3.12. geriatrické centrum, 3.13. psychiatrická liečebňa, psychiatrická nemocnica a psychiatrický stacionár a centrum pre liečbu drogových závislostí, 3.14. zubná technika, ak nie je ich zriaďovateľom alebo zakladateľom,

4. rozhodovanie o odvolaniach proti rozhodnutiam vedúcich zdravotníckych zariadení,

5. rozhodovanie o povinnosti zdravotníckeho zariadenia poskytnúť zdravotnú starostlivosť osobe v prípade odmietnutia jej návrhu na uzavretie dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti alebo odstúpenia od tejto dohody z dôvodu zmeny odborného zamerania zdravotníckeho zariadenia alebo pracovného zaťaženia,

6. zabezpečovanie zastupovania v prípade potreby poskytovania zdravotnej starostlivosti iným štátnym zdravotníckym zariadením alebo zdravotníckym zariadením,..."

Tieto kompetencie zostali samosprávnym krajom aj po novelizáciách tohto zákona. Viď konsolidované znenie zákona. Polikliniky a nemocnice 2. typu (§ 10) sú teda stále v kompetencii samosprávnych krajov.

Zákon bol síce novelizovaný až 10x, no ku úprave kompetencií došlo až novelou Zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti,ako informoval portál Aktuality.SK.

SITA, 5. februára 2013:

"Ministerstvo zdravotníctva (MZ) bude môcť po novom kontrolovať nemocnice, medziiným aj dodržiavanie personálnych normatívov v nich, čo dlhodobo požadovali od rezortu sestry i lekári. Takúto kompetenciu doteraz nemalo. Umožní mu to novela zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, ktorú schválili poslanci NR SR.Vykonávať dozor mohli len samosprávne kraje vďaka svojej právomoci vydávať všeobecným nemocniciam povolenia. O túto kompetenciu mali vyššie územné celky (VÚC) podľa pôvodného návrhu MZ prísť.

Rezort ju chcel preniesť na seba, aby tak mohol kontrolovať zdravotnícke zariadenia vrátane fakultných a univerzitných nemocníc, ktorých je zriaďovateľom. MZ nakoniec pristúpilo na kompromis, ktorý predložil poslanec za Smer-SD a zároveň žilinský župan Juraj Blanár. Úprava legislatívy tak ponecháva samosprávnym krajom kompetenciu vydávať povolenia pre nemocnice, zároveň však priznáva právo kontrolovať zdravotnícke zariadenia okrem VÚC i ministerstvu."

Zmena nastala novelou zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, keď kompetenciu kontrolovať zdravotnícke zariadenia dostalo aj Ministerstvo zdravotníctva. Samosprávne kraje však naďalej vydávajú povolenia pre súkromníkov a taktiež majú právo kontrolovať zdravotnícke zariadenia. Nedošlo teda o strate kompetencii ako uvádza Hudacký.

Dátum zverejnenia analýzy: 25.10.2013
success
error