KDH
Vucka za posledné obdobie stratila nejakú priamu kompetenciu ovplyvňovať zdravotnícku politiku. Nemocnice - polikliniky sú už mimo kompetencii VÚC. VÚC môže ovplyvniť viacmenej len cez vydávanie licencii pre lekárov respektíve pre zdravotnícke zariadenia, ktoré sú súkromné.
Kompetencie samosprávnych krajov sa nemenili. Naďalej majú právomoc zriaďovať polikliniky a nemocnice s poliklinikou II. typu a taktiež vydávanie povolení na poskytovanie zdravotnej starostlivosti v neštátnych zariadeniach. Zmena nastala novelou zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, keď kompetenciu kontrolovať zdravotnícke zariadenia dostalo aj Ministerstvo zdravotníctva. Samosprávne kraje však naďalej vydávajú povolenia pre súkromníkov a taktiež majú právo kontrolovať zdravotnícke zariadenia. Nedošlo teda o strate kompetencii ako uvádza Hudacký. Výrok hodnotíme ako nepravdivý.
§ 3 Prechod pôsobností na samosprávne kraje
Na samosprávne kraje prechádzajú pôsobnosti na úseku
m) zdravotníctva:
1. zriaďovanie polikliník a nemocníc s poliklinikou II. typu,
2. vedenie registra zdravotníckych zariadení,
3. vydávanie povolení na poskytovanie zdravotnej starostlivosti v týchto neštátnych zdravotníckych zariadeniach:
3.1. ambulancia vrátane stanice lekárskej služby prvej pomoci a ambulancie v zariadení sociálnych služieb, 3.2. špecializované zariadenie ambulantnej starostlivosti, 3.3. agentúra domácej ošetrovateľskej starostlivosti, 3.4. dialyzačné stredisko, 3.5. poliklinika, 3.6. samostatné zariadenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek, 3.7. nemocnica I. typu, 3.8. nemocnica s poliklinikou I. typu, 3.9. nemocnica s poliklinikou II. typu, 3.10. liečebňa pre dlhodobo chorých, 3.11. hospic,3.12. geriatrické centrum, 3.13. psychiatrická liečebňa, psychiatrická nemocnica a psychiatrický stacionár a centrum pre liečbu drogových závislostí, 3.14. zubná technika, ak nie je ich zriaďovateľom alebo zakladateľom,
4. rozhodovanie o odvolaniach proti rozhodnutiam vedúcich zdravotníckych zariadení,
5. rozhodovanie o povinnosti zdravotníckeho zariadenia poskytnúť zdravotnú starostlivosť osobe v prípade odmietnutia jej návrhu na uzavretie dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti alebo odstúpenia od tejto dohody z dôvodu zmeny odborného zamerania zdravotníckeho zariadenia alebo pracovného zaťaženia,
6. zabezpečovanie zastupovania v prípade potreby poskytovania zdravotnej starostlivosti iným štátnym zdravotníckym zariadením alebo zdravotníckym zariadením,..."
Tieto kompetencie zostali samosprávnym krajom aj po novelizáciách tohto zákona. Viď konsolidované znenie zákona. Polikliniky a nemocnice 2. typu (§ 10) sú teda stále v kompetencii samosprávnych krajov.
Zákon bol síce novelizovaný až 10x, no ku úprave kompetencií došlo až novelou Zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti,ako informoval portál Aktuality.SK.
SITA, 5. februára 2013:
"Ministerstvo zdravotníctva (MZ) bude môcť po novom kontrolovať nemocnice, medziiným aj dodržiavanie personálnych normatívov v nich, čo dlhodobo požadovali od rezortu sestry i lekári. Takúto kompetenciu doteraz nemalo. Umožní mu to novela zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, ktorú schválili poslanci NR SR.Vykonávať dozor mohli len samosprávne kraje vďaka svojej právomoci vydávať všeobecným nemocniciam povolenia. O túto kompetenciu mali vyššie územné celky (VÚC) podľa pôvodného návrhu MZ prísť.
Rezort ju chcel preniesť na seba, aby tak mohol kontrolovať zdravotnícke zariadenia vrátane fakultných a univerzitných nemocníc, ktorých je zriaďovateľom. MZ nakoniec pristúpilo na kompromis, ktorý predložil poslanec za Smer-SD a zároveň žilinský župan Juraj Blanár. Úprava legislatívy tak ponecháva samosprávnym krajom kompetenciu vydávať povolenia pre nemocnice, zároveň však priznáva právo kontrolovať zdravotnícke zariadenia okrem VÚC i ministerstvu."