DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ivan Štefanec

KDH

Viete pán minister, však ste boli spolupredkladateľom tohto zákona, keď sa prekročí 55-percentná hranica, znamená to zmrazenie výdavkov.

Ekonomická situácia na Slovensku - 30.09.2013
Pravda

Ivan Štefanec správne uvádza, že súčasný minister financií Kažimír, bol jedným z navrhovateľov zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Štefanec tiež správne uvádza, že po prekročení hranice verejného dlhu 55 % HDP nastane obmedzenie výdavkov. V prípade prekročenia hranice dlhu 55 % HDP do 57 % HDP dôjde k zmrazeniu výdavkov na úrovni 3 % celkových výdavkov štátneho rozpočtu. Výrok hodnotíme ako pravdivý.

Ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti, ľudovo nazývaný zákon o dlhovej brzde, navrhoval ako jeden z prekladateľov súčasný minister financií P. Kažimír. Okrem Petra Kažimíra to boli aj poslanci Jozef Kollár, Anton Marcinčin, Ondrej Matej, Ján Mikolaj a Ivan Švejna. Zákon bol schválený 8. decembra 2011, kedy zaň zo 147 prítomných poslancov NR SR hlasovalo 146. 

Ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti:

Čl. 5, Limit verejnej správy

(1) Horný limit dlhu verejnej správy (ďalej len „dlh“) sa ustanovuje vo výške 50% podielu na hrubom domácom produkte.

Čl. 12, Prechodné ustanovenia účinné do 31. decembra 2017:

(5) Ak výška dlhu dosiahne 55 % podielu na hrubom domácom produkte a zároveň nedosiahne 57 % podielu na hrubom domácom produkte, okrem realizácie postupu podľa odseku 4  (Opatrenia pri dlhu 53 - 55 % HDP, pozn.)

a) ministerstvo financií viaže od prvého kalendárneho mesiaca nasledujúceho po zverejnení výšky dlhu výdavky štátneho rozpočtu vo výške 3 % z celkových výdavkov štátneho rozpočtu schválených zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok znížených o výdavky na správu štátneho dlhu, o prostriedky Európskej únie, prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, odvody do Európskej únie, transfery Sociálnej poisťovni a o výdavky na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami...

b) nemožno poskytovať prostriedky z rezervy predsedu vlády a z rezervy vlády,

d) obec a vyšší územný celok sú povinní schváliť rozpočet na nasledujúci rozpočtový rok s výdavkami maximálne vo výške výdavkov rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka okrem výdavkov na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami a výdavkov na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie.

(6) Ak výška dlhu dosiahne 57 % podielu na hrubom domácom produkte a zároveň nedosiahne 60 % podielu
na hrubom domácom produkte, okrem realizácie postupu podľa odsekov 4 a 5

a) vláda nesmie predložiť národnej rade návrh rozpočtu verejnej správy s rozpočtovaným schodkom; 

b) obec a vyšší územný celok sú povinní schváliť na nasledujúci rozpočtový rok iba vyrovnaný rozpočet alebo prebytkový rozpočet.

(7) Ak výška dlhu dosiahne 60 % podielu na hrubom domácom produkte a viac, okrem realizácie postupu
podľa odsekov 4 až 6, vláda požiada národnú radu o vyslovenie dôvery vláde.

Dátum zverejnenia analýzy: 29.09.2013
success
error