...Policajný zbor tu je na to, aby preveroval akýkoľvek trestné oznámenie, to je jedno či je to od konkrétnej osoby alebo je to od anonymnej osoby, akurát je tam vždy na tom policajtovi, ktorý to trestné oznámenie príjme, aby rozhodol z pohľadu jeho obsahovej stránky, že kam táto vec patrí.
Napriek tomu, že Trestný poriadok anonymné podanie priamo nedefinuje, vyplýva z neho, že každé trestné oznámenie musí byť preverené. Príslušný prokurátor alebo policajt následne zváži, či je dôvod na začatie trestného stíhania. Uznesenie o začatí trestného stíhania obsahuje aj vymedzenie, o aký trestný čin v skutku ide („kam táto vec patrí“).
Trestný poriadok určuje postup pred začatím trestného stíhania nasledovne:
Podľa § 196 ods. 1 zákona č. 301/2005 Z.z. (Trestný poriadok) sa „trestné oznámenie sa podáva prokurátorovi alebo policajtovi. ... O prijatí trestného oznámenia podaného poškodeným vydá prokurátor alebo policajt písomné potvrdenie, ktoré musí obsahovať čas a miesto podania, označenie orgánu, ktorý trestné oznámenie prijal, a základné skutočnosti trestného oznámenia.“ Príslušný policajt alebo prokurátor má 30 dní na rozhodnutie o trestnom oznámení.
§ 197 ďalej oboznamuje, že „ak nie je dôvod na začatie trestného stíhania alebo na postup podľa odseku 2, prokurátor alebo policajt uznesením vec: odovzdá príslušnému orgánu na prejednanie priestupku alebo iného správneho delikt; odovzdá inému orgánu na disciplinárne konanie; odloží, ak je trestné stíhanie neprípustné alebo ak zanikla trestnosť činu; alebo odmietne.“
Začatím trestného stíhania (§ 199) nasleduje prípravné konanie: „Ak nie je dôvod na postup podľa § 197 ods. 1 alebo 2, policajt začne trestné stíhanie bez meškania, najneskôr však do 30 dní od prijatia trestného oznámenia, ak ho treba doplniť. Trestné stíhanie sa začne vydaním uznesenia.“ Odsek 3 uvádza, že „uznesenie o začatí trestného stíhania musí obsahovať opis skutku s uvedením miesta, času, prípadne iných okolností, za akých k nemu došlo, o aký trestný čin v tomto skutku ide, a to jeho zákonným pomenovaním a uvedením príslušného ustanovenia Trestného zákona. Uznesenie neobsahuje odôvodnenie.“
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky pod vedením Gábora Gála v októbri 2018 predložila návrh doplňujúceho zákona k Trestnému poriadku, ktorého cieľom „je posilnenie vlastnej rozhodovacej činnosti orgánov činných v trestnom konaní a súdov pri rozhodovaní o anonymných podaniach. Obsahom poslaneckého návrhu je zrušenie doterajšej povinnosti orgánov činných v trestnom konaní a súdov vybavovať aj anonymné podania a podania, ktoré sú označené nepravdivými, neúplnými alebo neoveriteľnými údajmi o totožnosti odosielateľa.“ Predkladatelia zákona v druhom novelizačnom bode navrhujú explicitne ustanoviť, že za trestné oznámenie sa nepovažuje anonymné podanie.