Hlas
Táto reforma (ESO, pozn.) vlastne mala dva základné piliere, ktoré sme mali dosiahnuť. Po prvé to boli vlastne úspory, čo sa týka jednotlivých rozpočtov štátnych inštitúcií a po druhé, zlepšenie a vytvorenie efektívnejšieho poskytovania služieb štátu voči občanom a podnikateľskej sfére a vybudovaniu klientských pracovísk.
Nová ministerka vnútra Denisa Saková odkazuje na reformu štátnej samosprávy ESO (Efektívna, Spoľahlivá a Otvorená verejná správa). Poukazuje na dva piliere tejto reformy. Ako uvádza stránka ministerstva vnútra, hlavnými cieľmi ESO reformy bolo zníženie a optimalizovanie rozpočtu štátnej správy a taktiež uľahčenie komunikácie občanov a fyzických osôb s úradmi štátnej správy. Súčasťou reformy bolo aj vybudovanie klientskych centier. Tvrdenie ministerky Sakovej sa zhoduje s informáciami na stránke ministerstva vnútra. Tento výrok hodnotíme ako pravdivý.
Reforma ESO je najväčšia reforma štátnej správy od roku 1989 a jej cieľom je "zefektívniť fungovanie, zabezpečiť kvalitu, transparentnosť a dostupnosť verejnej správy pre občana". Program ESO vláda schválila uznesením č. 164/2012 v apríli 2012. Ako výsledok ESO reformy by sa malo dosiahnuť zníženie a optimalizovanie nákladov na fungovanie verejnej správy, zjednodušenie vybavovania vecí fyzických a právnických osôb na úradoch miestnej štátnej správy. Štátna správa sa má priblížiť k občanom tak, že občan kompletne vybaví agendu štátnej správy na jednom úrade v mieste jeho bydliska. V súvislosti s týmto cieľom sa predpokladá vytvorenie jednotných kontaktných miest (KAMO) pre občanov a podnikateľov (.pdf, s. 2).
Kvôli svojej náročnosti a komplexnosti je reforma rozdelená na viacero etáp. Prvá etapa bola dokončená 1. januára 2013, kedy došlo k zrušeniu krajskej úrovne miestnej štátnej správy (MŠS). Počas druhej etapy prebiehajúcej do 1. októbra 2013 boli orgány miestnej štátnej správy integrované do systému 72 okresných úradov v sídlach kopírujúcich územnosprávne členenie SR. Tretia fáza je naplánovaná až do roku 2020 a mala by zahŕňať postupné otváranie klientskych centier, integráciu úradov špecializovanej miestnej štátnej správy pod okresný
úrad a reštrukturalizáciu a transformáciu ostatných
špecializovaných úradov na regionálnej úrovni (.pdf, s. 23).