DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Andrej Danko

SNS

Ale ja som v kompetencii predsedu Národnej rady napríklad, nemám právo skúmať, ani sa pýtať ani pána Kollára, ani svojich poslancoch, vo svojom klube, aby mi predložili životopisy a vysvetlili situácie, prepáčte, takú kompetenciu nemám.

Danko a Kollár v RTVS - 26.03.2018
Pravda

Andrej Danko tvrdí, že ako predseda NR SR, či ako člen poslaneckého klubu SNS, nemá v kompetencií kontrolu poslancov ohľadom ich činností v inom pracovnom či obdobnom pracovnom vzťahu, prípadne nemá právo žiadať informácie od poslancov o tom, akú podnikateľskú činnosť vykonávajú popri výkone funkcie poslanca. Na základe čl. 89 Ústavy SR predseda NR takúto kompetenciu naozaj nemá. Naopak touto kompetenciou disponuje Výbor NR SR pre nezlučiteľnosť funkcií, a to na základe ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov. Výrok preto hodnotíme ako pravdivý.


Andrej Danko tak vo svojom výroku hovorí v súvislosti s obvineniami, ktoré adresoval poslancovi za stranu Sme rodina Borisovi Kollárovi. Poslanca obviňuje z toho, že udržiava  kontakty resp. ho údajne mal vydierať Juraj Ondrejčák, v podsvetí známy ako Piťo a musel  podpísať prenájom pozemku. Danko vytiahol tieto obvinenia so zreteľom na to, že Kollár je členom Osobitného kontrolného výboru NR SR na kontrolu činnosti SIS. V súvislosti s tým Andrej Danko povedal, že on ako predseda NR nemá voči poslancov kompetenciu, v ktorej by mohol žiadať o to, aby mu "predložili životopisy a vysvetlili situáciu" ako činnosti jednotlivý poslanci vykonávajú, prípadne to s akými ľuďmi poslanci podpisujú v rámci podnikania zmluvy.

ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov, konkrétne z čl.7 ods.1 vyplýva:
"Verejný funkcionár je povinný do 30 dní odo dňa, keď sa ujal výkonu verejnej funkcie, a počas jej výkonu vždy do 31. marca podať písomné oznámenie za predchádzajúci kalendárny rok, v ktorom uvedie,
a) či spĺňa podmienky nezlučiteľnosti výkonu funkcie verejného funkcionára s výkonom iných funkcií, zamestnaní alebo činností podľa čl. 5 ods. 1 a 2,
b) aké zamestnanie vykonáva v pracovnom pomere, obdobnom pracovnom vzťahu alebo štátnozamestnaneckom pomere a akú podnikateľskú činnosť vykonáva popri výkone funkcie verejného funkcionára,
c)aké má funkcie v štátnych orgánoch, v orgánoch územnej samosprávy, v orgánoch právnických osôb vykonávajúcich podnikateľskú činnosť a v orgánoch iných právnických osôb; taktiež uvedie, z ktorých uvádzaných funkcií má príjem, funkčné alebo iné požitky,
d)svoje príjmy dosiahnuté v uplynulom kalendárnom roku z výkonu funkcie verejného funkcionára a z výkonu iných funkcií, zamestnaní alebo činností, v ktorých vykonávaní verejný funkcionár pokračuje aj po ujatí sa výkonu funkcie verejného funkcionára,
e)svoje majetkové pomery a majetkové pomery manžela a neplnoletých detí, ktorí s ním žijú v domácnosti, vrátane osobných údajov v rozsahu titul, meno, priezvisko a adresa trvalého pobytu."

Podľa spomínaného zákona podávajú poslanci toto oznámenie príslušnému výboru NR SR, ktorým je v tomto prípade Výbor NR SR pre nezlučiteľnosť funkcií, ktorého predsedom je v súčasnosti Vladimír Sloboda za stranu SaS.

Andrej Danko v relácií o 5 minút 12 rovnako vyslovil aj obavu, či človek ako Boris Kollár , ktorý podľa neho má isté bezpečnostné riziko môže byť členom Osobitného kontrolného výboru NR SR na kontrolu činnosti SIS, keďže disponuje s istými utajenými informáciami. Preto chce v najbližšej dobe sprísniť bezpečnostné previerky politikov, ktoré vykonáva Národný bezpečnostný úrad

Dátum zverejnenia analýzy: 25.03.2018
success
error