DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Mrva

Nestraníci

...tie kolektory (pred Bratislavou k D1, pozn.), ktoré boli už vysúťažené, naprojektované, mali sa stavať a v máji už mali fungovať, nie sú postavené...

Volby 2017 BSK v RTVS - 17.10.2017
Pravda

Stavba križovatky Triblavina, ktorej súčasťou boli podľa pôvodného plánu aj súbežné kolektory, mala byť zhotovená do konca apríla 2017. Výrok preto hodnotíme ako pravdivý.


Dňa 9. apríla 2015 uzavrela Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) s firmou PORR s.r.o. Zmluvu o diele - D1 Bratislava - Trnava, križovatka Triblavina s číslom ZM/2015/0134 s tým, že výstavba mala byť pôvodne ukončená do dvoch rokov. Stavba križovatky Triblavina mala byť podľa plánov umiestnená na 18. kilometri diaľnice D1 Bratislava – Trnava s ohľadom na budúce rozšírenie diaľnice D1. Bola navrhnutá ako mimoúrovňová, kosodĺžniková križovatka s napojením na diaľnicu D1 prostredníctvom súbežných dvojpruhových kolektorových pásov, vedených po oboch stranách diaľnice D1 v minimálnej potrebnej dĺžke.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vo februári 2017 zmenila názor na existenciu súbežných kolektorov pri rekonštrukcií diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou a rozhodla sa rozšíriť Seneckú cestu I/61. Od hlavného mesta, Vajnôr až po Senec mala mať až štyri pruhy a nepočítala so súbežnými kolektormi. NDS pre TASR uviedla, že toto riešenie by malo zabezpečiť komfortnejšiu obsluhu priľahlého územia.

Za súbežné kolektory však dlhodobo bojujú aktivisti z občianskeho združenia Triblavina, ktorého členom je tiež Ján Mrva. Združenie trvá na tom, aby sa prestavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou realizovala v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 a počítalo sa pri nej aj s kolektormi, ktoré podľa aktivistov odľahčia regionálnu dopravu.

Hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Karolína Ducká dňa 27. marca 2017 uviedla, že kvôli správnemu riešeniu situácie ohľadom križovatky Triblavina sa minister dopravy a výstavby Árpád Érsek rozhodol "zriadiť expertnú komisiu, ktorá jednoznačne a na základe všetkých opravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov".

Zo zmluvnej ceny stavby križovatky Triblavina 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane DPH) bolo doteraz preinvestovaných 4,9 mil. eur. NDS v súčasnosti predpokladá ukončenie výstavby križovatky koncom roka 2019.

Dátum zverejnenia analýzy: 16.10.2017
success
error