DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Mrva

Nestraníci

28 rokov sa tu (v Bratislavskom kraji popri D1, pozn.) nepostavil ani kilometer cesty 2. triedy..

Volby 2017 BSK v RTVS - 17.10.2017
Neoveriteľné

Zatiaľ čo cesty I. triedy sú v správe Slovenskej správy ciest, cesty II. a III. triedy spadajú do kompetencie jednotlivých samosprávnych krajov. Bratislavský kraj k 01. 01. 2016 uvádza celkovú dĺžku ciest II. triedy 206,908 km (.pdf, s. 12). Prehľad údajov o sieti cestných komunikácii SR vydaný Slovenskou správou ciest hovorí, že k 31. 12. 2000 evidoval 209,966 km (.pdf, s. 6) ciest II. triedy. Tieto informácie potvrdzujú aj údaje Štatistického úradu medzi ktorými môžeme nájsť aj dáta za rok 1999 (209,966 km). Nakoľko nie sú dostupné informácie na obdobie 1989 - 1998, výrok hodnotíme ako neoveriteľný. 


V sekcii "Naše stavby" Regionálne cesty Bratislava neuvádza žiadne nové stavby ciest II. triedy. Nájsť tam môžeme len rôzne druhy opráv a sanácií za rok 2014. Podľa vízie a cieľov v cestnej doprave sa do roku 2020 ani neráta s rozvojom (s. 95) ciest II. triedy (s. 12). Potvrdzuje to dokument Strategický plán z júna 2014 vydaný Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky. 

K výroku sme si vyžiadali stanovisko Odboru dopravy Úradu Bratislavského samosprávneho kraja, ktoré znelo nasledovne:

"Po vzniku samosprávnych krajov a po prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na vyššie územné celky, boli na úseku pozemných komunikácií delimitované cesty druhej a tretej triedy, ktoré sa nachádzajú na území Bratislavského kraja, z majetku Slovenskej správy ciest do majetku BSK. V rámci tejto cestnej siete boli do majetku BSK delimitované cesty v nie práve vyhovujúcom stavebno-technickom stave. Na komunikáciách sa vyskytovali najmä sieťové trhliny, lokálne výtlky, nerovnosti a rozpad krajníc, resp. celkový zlý stav povrchu asfaltovej vozovky cesty. Na základe týchto skutočností investuje každoročne BSK do údržby, opráv a rekonštrukcií celej cestnej siete nemalé finančné prostriedky, rádovo v miliónoch euro, výhradne len zo svojho vlastného rozpočtu a bez možnosti čerpať finančné prostriedky-eurofondy z Európskej únie.

V rámci snahy a dlhodobého záujmu riešiť a zlepšiť dopravný stav celej cestnej siete vo svojom vlastníctve, BSK pravidelne sleduje stav všetkých komunikácií a reálne zhodnocuje možnosti zabezpečenia údržby a opráv ciest. Realizácia rekonštrukcií a väčších oprav ciest je vždy podmienená výškou odsúhlasených a pridelených finančných prostriedkov z rozpočtu BSK na kalendárny rok. Stavebno-technický stav všetkých ciest je nám všeobecne dobre známy a súhlasíme s potrebou ich celkovej rekonštrukcie. Na základe usporiadania cestnej siete a nedoriešených majetkovo-právnych vzťahov pod cestami a popri nich, nemôžeme a v súčasnosti nevidíme dôvod a potrebu budovať nové úseky komunikácií. Celkový nedostatok finančných prostriedkov a obmedzené finančné možnosti BSK na údržbu a rekonštrukcie ciest II. a III. triedy nás zatiaľ núti riešiť udržiavanie cestnej siete druhej a tretej triedy v dobrom a technicky zjazdnom stave v rámci bežnej a zimnej údržby, resp. realizovať rekonštrukcie ciest podľa ich dopravného významu a na úsekoch, kde hrozí, alebo už nastalo, nebezpečenstvo havárie. .

Na záver musíme skonštatovať, že na základe našich vedomostí, neboli ani v ostatných samosprávnych krajoch budované nové úseky ciest druhej a tretej triedy, z podobných dôvodov."

Dátum zverejnenia analýzy: 16.10.2017
success
error