DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Martin Klus

SaS

Slovenská republika je čistým vývozcom smerom do Veľkej Británie, obzvlášť automobilov a v prípade, že dôjde k takému tvrdému brexitu, ako sa zastrájala premiérka Mayová, tak utrpí aj náš automobilový priemysel, pretože práve automobily sú zaťažené zvyčajne tou vyššou colnou sadzbou, ktorú nám pravdepodobne Briti zavedú, to je skoro 10%.

Blaha a Klus v TA3 - 05.04.2017
Pravda

Podľa údajov Štatistického úradu SR malo Slovensko vlani s Veľkou Britániou aktívne saldo (2,94 mld. eur). Analýza Inštitútu finančnej politiky z minulého roka tiež potvrdzuje, že takmer polovicu exportu tvorili v roku 2015 najmä automobily. Výrok hodnotíme ako pravdivý.

Podľa analýzy Inštitútu finančnej politiky (.pdf, str. 2) bolo v roku 2015 práve Spojené Kráľovstvo siedmym najvýznamnejším obchodným partnerom Slovenska, smerovalo do nej 5,5 % vývozu Slovenska. Prebytok obchodnej bilancie tak v danom roku predstavoval druhý najväčší. IFP odhadlo, že na základe predpokladaného oslabenia libry voči euru sa predraží vývoz a naopak zlacnie import z Veľkej Británie. 

Analýza tiež potvrdzuje značný objem obchodu Slovenska a Veľkej Británie v oblasti automobilového priemyslu, čo bude nepochybne znaenaž nepriaznivé ekonomické dôsledky brexitu: “Takmer polovicu exportu do Veľkej Británie tvoria automobily. Veľká Británia je druhým najväčším exportným trhom pre naše automobilky a každé siedme auto vyrobené na Slovensku smeruje za Lamanšský prieliv. Ďalšou dôležitou vývoznou položkou je elektronika a to najmä televízory. Automobily rovnako ako elektronika patria medzi produkty citlivo reagujúce na cenové zmeny. Depreciácia libry zníži atraktivitu a dostupnosť našich produktov pre britských spotrebiteľov. Zároveň ide o produkty dlhodobej spotreby, nákupy ktorých spotrebitelia odkladajú ako prvé, alebo inak, dopyt po týchto tovaroch je výrazne procyklický. Podľa MMF1 Brexit zasiahne najviac finančný sektor a priemyselnú výrobu s vysokou pridanou hodnotou. Najviac farmaceutický, letecký a automobilový sektor, teda odvetvia s rozvetvenou dodávateľskou štruktúrou prepojenou s krajinami EÚ.”

Výsledkom Brexitu môže byť vyššie colné sadzby. Ich výšku upravuje voči tretím krajinám nariadenie Európskej komisie platné pre EÚ od 1. januára 2017 (.pdf, str. 623). Pre väčšinu osobných automobilov je výška colnej sadzby na úrovni 10%. Momentálne, však nie je jasné akú výšku sadzieb zvolí Spojené Kráľovstvo. Rokovania o Brexite sa oficiálne začali koncom marca 2017 a zatiaľ z nich nie je jasné, aké konkrétne podmienky a dôsledky to bude mať napríklad na automobilový priemysel. 


Brexit by podľa vyjadrení predstaviteľov autmbilky Jaguar Land Rover, ktorej výstavba pri Nitre sa začala v septembri 2016, nemať mať na výstavbu fabriky značný vplyv. Prvé vyrobené autá firma avizuje už v roku 2018. Denník N spresňuje: “Do konca roku 2020 by v nej malo nájsť prácu 2834 ľudí, pracovať majú na výrobe luxusných modelov britsko-indickej automobilky. Ročne pôjde v prvej fáze o 150-tisíc áut, budú to zatiaľ nemenované dva modely v rôznych variáciách, neskôr môže ročná produkcia stúpnuť.” 


Dátum zverejnenia analýzy: 02.04.2017
success
error