DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Karol Galek

SaS

Toto nám vyčítala aj Európska komisia. Mali sme tu pajlot, ktorý presne o tomto hovoril, že ten regulačný úrad nie je nezávislý a takisto treba zabezpečiť vyššiu dereguláciu.

Matovic a iní v RTVS - 20.02.2017
Pravda

Je pravdou, že sa spustila procedúra EU Pilot, pretože boli na Slovensku pochybenia o nezávislosti regulačného úradu. Európska komisia skutočne zdôrazňuje aj potrebu vyššej deregulácie. Výrok preto hodnotíme ako pravdivý.

Otázky o nezávislosti Úradu pre reguláciu sieťových odvetví sa objavujú už niekoľko rokov. Napríklad SaS v roku 2015 podala návrh na odvolanie šéfa ÚRSO s odôvodnením, že konal v rozpore so zákonom o regulácii. Podľa daného zákona má predseda ÚRSO konať nezávisle od pokynov štátnych orgánov, samosprávy alebo iných osôb. 

EU Pilot bol vytvorený Európskou komisiou za účelom rýchlejšej a lepšej vzájomnej výmeny informácií pri riešení sťažností alebo dožiadaní týkajúcich sa správnej interpretácie, implementácie a aplikácie práva EÚ. 

EK sa zaujímala o transpozíciu tzv. tretieho energetického balíčka. Išlo jej hlavne o to, akým spôsobom je zaistená nezávislosť orgánov vlády od ÚRSO. Skúmali odôvodnenosť a opodstatnenosť rozhodnutí úradu a zaistenie nezávislého mechanizmu odvolania voči jeho rozhodnutiam. Predseda ÚRSO vydáva rozhodnutia a zároveň je aj predsedom Regulačnej rady, teda rozhoduje aj o odvolaniach čo sa zdalo Komisii značne podozrivé. Brusel žiadal o vysvetlenia predpisov týkajúcich sa oddelenia prevádzkovateľov prenosových sústav/prepravných sietí, nezávislosti a právomocí národných regulačných orgánov aj ochrany spotrebiteľov. Oficiálne boli dve smernice tretieho energetického balíka zavedené zákonmi o energetike a o regulácii z roku 2012, Európska komisia má množstvo pochybností o správnosti ich transpozície. 

Vytváranie jednotného trhu EÚ s energiami znamená i harmonizáciu pravidiel v jednotlivých členských štátoch. Európska komisia viac krát odporučila členským krajinám EÚ nemonopolnú činnosť dodávky elektriny a plynu deregulovať. Podľa opatrenia Balík pre energetickú úniu sa majú postupne všetky regulované ceny pre koncových odberateľov odstrániť. V Balíku pre energetickú úniu sa píše: "Komisia sa bude v rámci pravidiel hospodárskej súťaže a správy hospodárskych záležitostí usilovať o postupné zrušenie regulovaných cien pod úrovňou nákladov. Zároveň členské štáty vyzve k vytvoreniu časového plánu postupného zrušenia všetkých regulovaných cien." (.pdf, s. 12).

V balíku pre energetickú úniu "Hoci dnes v Európskej únii existujú pravidlá pre energetiku stanovené na európskej úrovni, v praxi sa uplatňuje 28 vnútroštátnych regulačných rámcov. Tento stav nemôže ďalej pretrvávať. Potrebujeme integrovaný energetický trh otvorený väčšej hospodárskej súťaži, zvýši trhovú efektívnosť lepším využívaním zariadení na výrobu energie v celej EÚ a spotrebiteľom prinesie prijateľné ceny." (.pdf, s. 3). Komisia v trvá na tom, aby členské štáty plne implementovali a presadzovali tretí balík predpisov pre vnútorný trh s energiou, najmä pokiaľ ide o oddelenie a nezávislosť regulačných orgánov. 

Dátum zverejnenia analýzy: 19.02.2017
success
error