DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Vláda sa zaväzuje naďalej poskytovať sociálne zľavy pre zraniteľné skupiny obyvateľstva, zjednodušiť vydávanie cestovných lístkov a odstrániť formality, ktoré sú so zvýhodneným cestovaním spojené.

19.02.2017
Zavádzajúce

Jedinou významnejšou administratívnou zmenou, ktorú v súvislosti s bezplatnou vlakovou prepravou uplatnila ZSSK po vzniku vládnej koalície minulý rok v marci, bolo upravenie cestovania vlakom pre žiakov a študentov. Tí od 1. júla 2016 viac nemôžu  "využívať bezplatné mesačníky v diaľkových vlakoch vyšších kategórií". Inak ministerstvo dopravy v novembri minulého roka informovalo, že "nateraz nepripravuje žiadne zmeny v súvislosti s bezplatnou dopravou na železniciach". Výrok preto hodnotíme ako zavádzajúci.

Bezplatná preprava vlakmi ZSSK platí od 17. novembra 2014, kedy ho zaviedla jednofarebná vláda Smeru ako jedno z opatrení v rámci svojich tzv. sociálnych balíčkov. Cestovanie vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko môžu využiť vybrané skupiny, a to deti do 15 rokov, žiaci a študenti denného štúdia do 26 rokov a napokon dôchodcovia a seniori.

S výnimkou detí do 6 rokov si každý cestujúci musí uplatniť možnosť bezplatnej prepravy cez bezplatnú registráciu. Tú je možné vykonať osobne v pokladniciach ZSSK, alebo na internete. Zákazník získa preukaz, ktorý môže využiť ako potvrdenie o nároku na bezplatnú prepravu pri kúpe bezplatného lístku. Podmienkou je zaobstaranie si lístku s nulovou hodnotou ešte pred samotnou jazdou. V prípade uplatnenia zľavy priamo vo vlaku musí cestujúci uhradiť poplatok tri eurá. Bezplatná preprava neplatí vo vlakoch vyššej kategórie (vlaky EuroCity, InterCity, SuperCity). Deti, študenti, ako aj poberatelia akéhokoľvek dôchodku, majú však možnosť v tomto type vlakov využiť zľavy.

Do systému bezplatnej dopravy sa doteraz zaregistrovalo približne milión pasažierov – k 30. aprílu 2016 evidovala ZSSK presne 922 077 platných registrácií. Zavedenie bezplatnej dopravy sa však stretlo aj s kritikou. Spomínalo sa najmä preplnenie vlakov, a tým zníženie komfortu pre platiacich cestujúcich. Viacerí odborníci poukazovali aj na finančnú náročnosť bezplatnej prepravy. Ministerstvo dopravy rátalo s nákladmi 13 miliónov eur za rok. Avšak odborníci upozorňujú, že "uvedená suma znamená len výpadok tržieb dopravcov, najmä štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) z bezplatnej dopravy ľudí. K tomu treba započítať ďalšie náklady, napríklad na zvýšenie výkonov či prenájom vozňov."

Dátum zverejnenia analýzy: 29.01.2017
success
error