DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Pokračovať budú prípravné práce aj na ďalších úsekoch rýchlostnej cesty R7, a to aj s dôrazom na možnosť napojenia rýchlostnej komunikácie na nový most cez Dunaj v Komárne.

19.02.2017
Pravda

Rýchlostná cesta R7 je plánovaná rýchlostná cesta na Slovensku, ktorá po svojom dokončení spojí na dĺžke 218,91 km Bratislavu, kde sa odpojí od D1 a D4, Dunajskú Stredu, Nové Zámky, Veľký Krtíš a Lučenec, kde sa v križovatke Lučenec spojí s R2. Pri Semerovciach sa navyše plánuje križovatka s R3. Po R7 bude na úseku od Bratislavy po Dunajskú Stredu vedená európska cesta 575.


Rýchlostná cesta by mala mať po svojom dokončení 8 úsekov, z čoho najdlhší by sa mal nachádzať medzi Čakou a Veľkým Krtíšom s dĺžkou
takmer 76 kilometrov.

V procese územného konania je momentálne päť z ôsmich plánovaných úsekoch. Termín plánovaného začiatku výstavby je stanovený zatiaľ na rok 2020, o ukončení výstavby týchto úsekov sa však Národná diaľničná spoločnosť nezmieňuje. 

Momentálne je v procese verejného obstarávania aj výstavba mostu medzi mestami Komárno a Komárom, ktorý by mal byť dostavaný v roku 2019. Most bude postavený v spolupráci medzi SR a maďarskou stranou, ktorá je teraz na ťahu s dokončením obstarávania. Výrok tak považujeme za pravdivý.

"Nový most v Komárne si vyžaduje túto infraštruktúru, a nielen tu, ale vyžaduje si aj pokračovanie smerom na niektorú z našich diaľnic. Tento most sa pripravoval šesť rokov a tá šesťročná akcia vyšla pozitívne. Ľudia v Komárne, a ostatní, to očakávajú. Je to aj veľmi významný európsky koridor, pretože komárňanský most, odkedy je uzavretý starý most pre nákladnú dopravu, strašne chýba," povedal na slávnostnom akte minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Árpád Érsek.

K širším súvislostiam nového komárňanského mosta Érsek povedal, že ak sa do roku 2020 podarí vybudovať rýchlostnú cestu R7 a diaľnicu D4, potom tento budúci most bude prirodzeným obchvatom Žitného ostrova.

Podľa generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest (SSC) Romana Žemberu finančné náklady na výstavbu prístupovej komunikácie k budúcemu novému mostu dosiahnu 3,5 milióna eur. Na ceste dlhej 630 metrov bude vybudovaný aj cyklistický chodník a chodník pre peších, na cestu prvej triedy I/64 bude napojený kruhovým objazdom.

Oproti tomu, vníma  plány vlády v cestnej doprave, odborník z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej za nereálne, pretože ministerstvo nebude mať k dispozícií toľko financií. Matej odhadol, že ak by vláda mala postaviť všetky plánované úseky ciest a diaľnic, potrebovala by minimálne 10 miliárd eur do roku 2020. Toľko peňazí však rezort dopravy nebude mať.

Pripadá mi to tak, že do programového vyhlásenia napísali všetko, aby bol každý uspokojený. Jeho zrealizovateľnosť je však už teraz jednoznačne nereálna," dodal.

Dátum zverejnenia analýzy: 29.01.2017
success
error