DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Erik Tomáš

Hlas

Regulačný úrad je nezávislý, podľa zákona, a jedine regulačný úrad stanovuje ceny energií.

Erik Tomáš, Boris Kollár a Lubomír Galko v RTVS - 13.02.2017
Pravda

Regulačný úrad pre oblasť regulácie sieťových odvetví, v skratke ÚRSO, je na základe zákona č. 250/2012 Z.z. orgánom štátnej správy pre oblasť regulácie sieťových odvetví s celoslovenskou pôsobnosťou. Zákon zakotvuje, že ÚRSO je nezávislý orgán a taktiež mu prideľuje kompetencie v oblasti cenotvorby. Výrok preto hodnotíme ako pravdivý. 

Úrad je na základe zákona nestranný a nezávislý. Štátne orgány, orgány územnej samosprávy a iné orgány verejnej moci nesmú zasahovať do činnosti tohto úradu.

Na čele ÚRSO stojí predseda, ktorý je vymenovaný a odvolaný prezidentom Slovenskej republiky na návrh vlády SR. (§ 5) Predseda ÚRSO je štátnym zamestnanecom a zároveň predsedom rady tohto úradu. Funkčné obdobie predsedu trvá šesť rokov, ten môže byť vymenovaný za predsedu úradu najviac dve po sebe nasledujúce funkčné obdobia. Predsedu úradu v čase jeho neprítomnosti zastupuje podpredseda úradu.

Hlavnou úlohou úradu je implementácia regulačnej politiky, najmä v oblasti cenotvorby sieťových odvetí — t.j. určovaním pevnej a maximálnej ceny energií.

ÚRSO má v kompetencii okrem iného cenovú reguláciu (§ 9), ktorú vykonáva v elektroenergetike, plynárenstve, tepelnej energetike a vodnom hospodárstve.

Vykonáva ju pritom ako (§ 12):

"a) priame určenie pevnej ceny,
b) maximálnej ceny,
c) určenie spôsobu výpočtu pevnej ceny,
d) určenie spôsobu výpočtu maximálnej ceny,  
e) určením rozsahu ekonomických oprávnených nákladov, ktoré možno do ceny započítať,
f) určenie ceny využitím trhových opatrení, ako sú najmä aukcie."

Väčšina cenových porovnaní tak vychádza z rozhodnutí Úradu o maximálnych cenách pre domácnosti.Tieto ceny však nezohľadňujú napríklad zľavy, ktoré ponúkajú distribútori energií svojim zákazníkom. Inak povedané, koncovú cenu elektriny ovplyvňuje nielen ÚRSO, ale napríklad aj dodávateľ či distribútor elektrickej energie.

Cenotvorbu pritom, podľa zákona, Úrad môže konzultovať s ministerstvami hospodárstva a životného prostredia, pritom ""rada môže prijať regulačnú politiku, aj keď ministerstvo (Ministerstvo hospodárstva, pozn.) o alebo Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky nezašle svoje vyjadrenie k návrhu regulačnej politiky v určenej lehote" (pozn. § 8, ods. 3)". Síce regulačný úrad nemusí ministerstvá žiadať o súhlas ani s nimi regulačnú politiku konzultovať, podľa zákona tieto ministerstvá však "informuje"

Dátum zverejnenia analýzy: 12.02.2017
success
error