DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Bude (vláda, pozn.) pokračovať v budovaní diaľničného prepojenia s Poľskom.

12.02.2017
Pravda

Stavba diaľničného prepojenia D3, ktoré by v budúcnosti malo spojiť Žilinu s Poľskom pokračuje aj počas tohto volebného obdobia. Do tejto chvíle boli odovzdané do prevádzky štyri úseky, posledný ešte v roku 2008. Vo výstavbe sú v súčasnosti štyri úseky a v procese prípravy zostávajú tri. Sľub vlády, tak môžeme považovať za čiastočne splnení, nakoľko na určitých úsekoch sa pokračuje vo výstavbe diaľnice ešte z doby predošlej vlády, niekde sa začať stavalo a na určitých úsekoch je výstavba zatiaľ iba naplánovaná. 
  
Vláda SR je aktuálne siedmou vládou v poradí, ktorej cieľom je pokračovať v budovaní diaľničného spojenia s Poľskom. Kysucká diaľnica alebo Diaľnica D3, ktorá by mala po dokončení spojiť Žilinu s hraničným priechodom Skalité smerom do Poľska je totiž vo výstavbe už od roku 1996, teda presne 21 rokov. Diaľnica, ktorej celková dĺžka by mala predstavovať 60,8 kilometra, by sa mala po dokončení stať súčasťou európskej cesty 75, ktorá v budúcnosti spojí sever Nórska s gréckym juhom.
Od roku 1996, keď sa začali stavebné práce sú dnes v prevádzke štyri úseky s celkovou dĺžkou 13,7 kilometra. Z toho 8,5 kilometra na úseku Hričovské Podhradie – Žilina a takmer šesť kilometrov na úseku obchvat mesta Čadca.

Počas pôsobenia súčasnej vlády sa od nového roka začalo so stavbou na úseku Čadca, Bukov - Svrčinovec. Tento úsek by mal o štyri roky vyriešiť, a zároveň odľahčiť komplikovanú dopravnú situáciu v meste Čadca a blízkom okolí. Od roku 2013 sa počas pôsobenia minulej vlády začalo pracovať na úseku Svrčinovec – Skalité, ten mal byť podľa Národnej diaľničnej spoločnosti odovzdaný do používania už v roku 2016, úsek je však ešte vo výstavbe, nakoľko Národná diaľničná spoločnosť (NDS) registruje nárok zhotoviteľa na predĺženie výstavby. Podobný scenár je i na úseku Žilina Strážov – Brodno, kde je naplánované ukončenie výstavby na tento rok. Vo výstavbe je dnes dovedna z celkovej dĺžky diaľnice 26,2 kilometra.

Na druhej strane termín začatia úseku Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto závisí od verejného obstarávania a zabezpečenia zdrojov financovania, hoci plánovaná výstavba sa mala začať už počas minulého roka je dnes celá situácia v procese stavebného konania. Dnes je iba známe, že celý úsek prešiel vizuálnymi zmenami, t.j. diaľnica sa na danom úseku mení z tunelového variantu na povrchový, ktoré by mali výstavbu posunúť minimálne o dva roky. Podobná situácia je i na úseku Kysucké Nové Mesto - Oščadnica

Na celkovom úseku diaľnice D3, tak ostáva v pláne dobudovať 20,6 kilometra. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) odhaduje v súčasnosti dokončenie celej diaľnice najskôr na rok 2023.

Dátum zverejnenia analýzy: 29.01.2017
success
error