DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Peter Pellegrini

Hlas

Regulačný úrad (Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, pozn.) je nezávislým regulačným úradom a naozaj to konanie o cenách energie na budúci rok prebieha medzi tými, čo energiu buď vyrábajú alebo ju distribuujú a Regulačným úradom, ktorý v tomto má absolútnu právomoc a nepýta sa vlády, nemusí konzultovať, nemusí informovať.

22.01.2017
Zavádzajúce

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví je podľa zákona č. 250/ 2012 Z.z. nezávislým a nestranným orgánom, ktorého vedenie vymenuváva resp. odvoláva prezident SR. Hlavnou úlohou úradu je implementácia regulačnej politiky, najmä v oblasti cenotvorby sieťových odvetí - t.j. určovaním pevnej a maximálnej ceny energií. Návrh regulačnej politiky zasiela úrad ministerstvu hospodárstva a ministerstvu životného prostredia, ktoré mu zašlú svoje vyjadrenie. Regulačnú politiku však má právo úrad prijať aj bez obdržania vyjadrenia ministerstiev. Síce regulačný úrad nemusí ministerstvá žiadať o súhlas ani s nimi regulačnú politiku konzultovať, podľa zákona tieto ministerstvá však "informuje". Výrok Petra Pellegriniho hodnotíme ako zavádzajúci.

Podľa Zákona o regulácií v sieťových odvetviach, zákon č. 250/ 2012 Z.z., predmetom regulácie sú "a) ceny v sieťových odvetviach a podmienky ich uplatňovania , b) podmienky vykonávania regulovaných činností." Úrad je pri výkone svojej činnosti nestranný a nezávislý. Štátne orgány, orgány územnej samosprávy a iné orgány verejnej moci nesmú zasahovať do činnosti úradu. Predsedu úradu vymenuváva a odvoláva prezident na návrh vlády. Prezident má právo predsedu úradu odvolať, ak napríklad začal podnikať v sieťových odvetviach alebo zastáva funkciu poslanca v NR SR, člena vlády alebo člena orgánu územnej samosprávy.

Predseda úradu je zároveň aj predsedom rady, ktorá podľa zákona "zabezpečuje strategické riadenie a koncepciu regulácie v sieťových odvetviach." Radu tvoria občania SR, ktorí spĺňajú podmienky v oblasti vzdelania - ekonomického, technického alebo právnického smeru a podmienky praxe v cenotvorbe a energetike. Títo členovia, na rozdiel od predsedu úradu, nie sú štátnymi zamestnancami a opäť ich členstvo je nezlúčiteľné s funkciou poslanca, člena vlády, člena orgánu územnej samosprávy či zamestnanca regulovaného odvetvia.

Regulačnou politikou sa rozumie "stratégia, ktorá upravuje vykonávanie regulácie počas určeného regulačného obdobia" (pozn. § 8 ods. 1)Regulačná politika obsahuje najmä určenie dĺžky regulačného obdobia, rozsah a spôsob vykonávania cenovej regulácie. Rada predkladá návrh regulačnej politiky Ministerstvu hospodárstva a Ministerstvu životného prostredia do 28. februára posledného kalendárneho roka regulačného obdobia. Do 15. marca toho istého roka ministerstvo hospodárstva posúdi súlad návrhu so zámermi energetickej politiky a zašle svoje vyjarenie. Rovnako daný návrh posúdi i Ministerstvo životného prostredia a súlad návrhu s jeho vodohospodárskou politikou. 

Podľa zákona  však "rada môže prijať regulačnú politiku, aj keď ministerstvo (Ministerstvo hospodárstva, pozn.) o alebo Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky nezašle svoje vyjadrenie k návrhu regulačnej politiky v určenej lehote" (pozn. § 8, ods. 3). Do 15 dní od prijatia regulačnej politiky je úrad povinný zverejniť túto politiku a jej zmeny na svojom webovom sídle. Z hľadiska pôsobnosti úradu, úrad "spolupracuje s agentúrou, Európskou komisiou, ministerstvami a ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy" (pozn. § 9, ods. 1).

Úrad vykonáva cenovú reguláciu buď priamym určením pevnej/ maximálnej ceny resp. určením spôsobu ich výpočtov. Maximálna a pevná cena môže byť určená aj na základe porovnávania cien v ostatných členských štátov EU v tom istom období v rovnakých regulovaných činnostiach alebo na základe porovnávania ekonomicky oprávnených nákladov na prevádzku regulovaných činností. Navyše, pri určení spôsobu vykonania cenovej regulácie "úrad určí pre koncových odberateľov elektriny priamo pripojených do prenosovej sústavy s dobou ročného využitia maxima v kalendárnom roku vyššou ako 6 800 hodín a súčasne pomernou odchýlkou subjektu zúčtovania menšou ako 0,025, individuálne sadzby taríf súvisiacich so systémovými službami a úhradou osobitných nákladov" (pozn. § 12, ods. 6).

 

 

Dátum zverejnenia analýzy: 23.01.2017
success
error