DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Fico

SMER-SD

Takmer 55 až 60 % ľudí na Slovensku tvrdí, že neverí tomu, čo médiá hovoria.

26.11.2016
Nepravda

V novembri 2016 bolo vydané štatistické zisťovanie zamerané na slobodu a dôveryhodonsť médií, Eurobarometer 2016 (.pdf). Cieľou prieskumu bolo zistiť názory ľudí o nezávislosti a dôveryhodnosti, a regulovanosti médií. Ďalej sa zisťovalo, ako často sa ľudia zapájajú do diskusií na sociálnych sietiach a či sa už stretli s vyhrážkami a "hate speech" v online svete. Dáta sa zbierali od 24. septembra do 3. októbra v 28 členských štátoch EÚ, prieskumu sa zúčastnilo celkom 27 768 respondentov z rôznych sociálnych a demografických skupín. 50 % respondentov si myslí na Slovensku, že verejnoprávne médiá nie sú pod politickým tlakom a 53 % slovenských respondentov povedalo, že médiá sú rovnako slobodné a nezávislé ako pred piatimi rokmi. 60 % respondentov pritom povedalo, že si myslí, že médiá sú dôveryhodné. Výrok hodnotíme ako nepravdivý.

50 % respondentov si myslí na Slovensku, že verejnoprávne médiá nie sú pod politickým tlakom (rovnakého názoru je 35 % všetkých respondentov, 57 % respondentov si naopak myslí, že médiá sú pod politickým alebo komerčným tlakom). 53 % slovenských respondentov povedalo, že médiá sú rovnako slobodné a nezávislé ako pred piatimi rokmi. 53 % všetkých respondentov súhlasí s tým, že médiá poskytujú dôveryhodné správy a informácie. Z celkových zistení vyplýva aj to, že rádiá sú považované za dôveryhodnejšie zdroje - 66%, televízie a noviny sú dôveryhodné pre 55 % respondentov. Sociálnym médiám dôveruje 32 % respondentov. 64 % slovenských respondentov označilo televízie ako dôveryhodné zdroje, až 71 % verí rádiám a 57 % novinám (papierová aj elektronická verzia). Sociálne médiá (blogy, videá) sú dôveryhodným zdrojom pre 40 %. (zdroj: dataset prieskumu, Volume_A)

Dátum zverejnenia analýzy: 26.11.2016
success
error