DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Fico

SMER-SD

Médiám prestávajú ľudia dôverovať.

27.11.2016
Nepravda

Prieskum verejnej mienky v EÚ Eurobarometer každoročne zisťuje aj vývoj miery dôvery v rôzne inštitúcie, medzi inými aj dôveryhodnosť médií. K radikálnemu zníženiu dôvery v poslednom desaťročí nedochádzalo. Rádiá majú štandardne najvyššiu dôveru, v roku 2014 im dôverovalo 58 % respondentov. Dôveryhodnosť televízii mala klesajúcu tendenciu, avšak v roku 2014 získali opať lepšie hodnotenie. Dôveryhodnosť internetu sa zisťovalo len od 2006, pričom v prieskumu z roku 2014 už namiesto internetu sa sleduje dôveryhodnosť sociálnych médií (blogy, diskusie, videá, atď.). Pri tlači sa neriešia zvlášť printové a eletronické verzie. Na základe údajov zo zistení Eurobarometer hodnotíme výrok ako nepravdivý. 

V roku 2016 vzniklo aj špeciálne vydanie zisťovania Eurobarometer (.pdf), zamerané na médiá. Dáta sa zbierali od 24. septembra do 3. októbra v 28 členských štátoch EÚ, prieskumu sa zúčastnilo celkom 27 768 respondentov z rôznych sociálnych a demografických skupín. Väčšina respondentov (53 %) povedalo, že si myslí, že médiá sprostredkujú dôveryhodné informácie, 44 % to myslí opačne. Na Slovesnku pritom až 60 % respondentov označilo médiá ako dôveryhodné zdroje, oproti 39 %.Rádiá sú považované za najspoľahlivejšie zdroje (66 %), televízie a tlač boli označené 55 % respondentov za spoľahlivé. Zo zistení vyplýva aj to, že 45 % respondentov si myslí, že médiá sú rovnako nezávislé a slobodné ako boli pred piatimi rokmi (na Slovensku je to 53 %). 18 % povedalo, že médiá majú dokonca viac slobody, 28 % že médiá sú menej slobodné ako pred 5 rokmi. (zdroj: Special Eurobarometer 452, (.pdf))

Dátum zverejnenia analýzy: 26.11.2016
success
error