Ústavných sudcov vymenúva prezident SR na návrh Národnej rady SR. Kandidáti na ústavných sudcov
sú teda vyberaní parlamentom a hoci je na rozhodnutí prezidenta či ich
vymenuje, parlament je jediná inštitúcia s právom výberu konkrétnych
kandidátov. Výrok hodnotíme ako pravdivý.
Voľbu a postavenie ústavných sudcov upravuje Ústava Slovenskej republiky (.pdf) a Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993(.pdf) o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov.
Sudcovia Ústavného súdu sú vymenúvaní prezidentom SR na návrh Národnej rady SR: "Prezident
vymenúva a odvoláva sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky,
predsedu a podpredsedu Ústavného súdu Slovenskej republiky, prijíma sľub
sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky a sľub generálneho
prokurátora (...) Ústavný súd sa skladá z trinástich sudcov. Sudcov
ústavného súdu vymenúva na návrh Národnej rady Slovenskej republiky
na dvanásť rokov prezident Slovenskej republiky. Národná rada
Slovenskej republiky navrhuje dvojnásobný počet kandidátov na sudcov,
ktorých má prezident Slovenskej republiky vymen" (Článok 102 a 134,
Ústava SR). Hoci parlament navrhne prezidentovi kandidátov na post
ústavných sudcov, neznamená to, že ich prezident automaticky vymenuje. V
súčasnosti má Ústavný súd namiesto trinástich iba desať členov.
Konkrétnych kandidátov na zvyšných troch sudcov odmietol prezident
Andrej Kiska, ešte v roku 2014 vymenovať. Spomedzi navrhovaných
kandidátov vymenoval iba jednu sudkyňu - Janu Baricovú.
Na prezidenta následne kandidáti podali sťažnosť,
pričom III. senát Ústavného súdu v marci 2015 v tejto veci rozhodol, že
prezident prekročil vymedzený rozsah svojej právomoci.
V júli 2016 prezident oznámil, že navrhovaných kandidátov
- Evu Fulcovú, Juraja Sopoligu, Miroslava Ďuriša, Janu Laššákovú a
Mojmíra Mamojku za sudcov nevymenuje, pričom v prípade každého kandidáta
svoje stanovisko podrobne písomne odôvodnil. V septembri kandidáti na
sudcov opätovne podali sťažnosť na prezidenta.