DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Kaliňák

SMER-SD

... samotný zákon (zákon o cestnej premávke, pozn.) to bol návrh dokonca strany Slobody a Solidarity alebo ešte už teda oddelených poslancov od nich tej liberálnej časti v oblasti dopravy.

Bezpecnost Európy a SR - 23.05.2016
Pravda

Robert Kaliňák pravdepodobne myslí návrh zmeny zákona o cestnej premávke poslancov Drobu a Chrena z roku 2013. Vtedy skutočne došlo k schváleniu návrhu spomínaných opozičných poslancov. Výrok preto hodnotíme ako pravdivý. 

V roku 2013 navrhovali novelizáciu zákona o cestnej premávke Juraj Droba a Martin Chren (pôvodne z SaS, v dobe návrhu ako nezávislí). Návrh bol schválený hlasovaním v NR SR a vyšiel v Zbierke zákonov pod číslom 98/2013. Tento návrh patril medzi štyri návrhy, ktoré vládna strana SMER-SD schválila v hlasovaní v NR SR opozícii. Pravda o tomto návrhu k celkovej novele zákona o cestnej premávke píše nasledovné:
"Poslanci Juraj Droba a Martin Chren (obaja nezávislí) cez pozmeňujúci návrh k novele zákona o cestnej premávke presadili, že riadne označené vozidlá taxislužby budú môcť jazdiť v jazdných pruhoch pre autobusy a trolejbusy tak, aby vozidlá verejnej dopravy nijako neobmedzovali.
Podľa opozičných poslancov sa pre plynulosť cestnej premávky ukazuje ako čoraz viac výhodné využívanie inej než individuálnej formy prepravy. „Najmä vo väčších mestách sú osobitne vyznačené jazdné pruhy pre vozidlá mestskej hromadnej dopravy. Máme za to, že využívanie taxislužby je tiež jedna z foriem prepravy osôb, ktorá odľahčuje cesty v mestách a znižuje počet účastníkov cestnej premávky,“ vysvetľovali Droba a Chren.
"

Pôvodný návrh zákona Chrena a Drobu mal nasledovné znenie:
"1. V § 76 ods. 6 druhá veta znie: „Vodičské oprávnenie skupiny B oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny B, ako aj motorové vozidlá skupiny AM a podskupiny A1 a B1.“.
2. Za § 143c sa vkladá nový § 143d, ktorý vrátane nadpisu znie:
„143d
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. mája 2013
Vodičské oprávnenia jednotlivých skupín a podskupín udelených pred dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona zostávajú zachované v doterajšom rozsahu; tieto vodičské oprávnenia oprávňujú odo dňa nadobudnutia tohto zákona tiež k vedeniu motorových vozidiel, ktoré sú do skupín vozidiel s totožným označením novo zaradené týmto zákonom, pokiaľ tomu nebránia obmedzenia alebo podmienky vodičského oprávnenia.“.
Čl. II: Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2013
."

Schválené znenie malo nasledujúcu podobu:
"1. V § 76 ods. 7 sa za druhú vetu vkladá nová tretia veta, ktorá znie: „Vodičské oprávnenie skupiny B po dvoch rokoch od jeho udelenia oprávňuje viesť aj motorové vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou, a to len na území Slovenskej republiky.“.
2. V § 78 ods. 2 písm. a) sa čiarka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „to neplatí, ak ide o držiteľa vodičského oprávnenia skupiny A1 podľa § 76 ods. 7,“.
3. V § 94 ods. 2 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Oprávnenie viesť motorové vozidlá skupiny A1 podľa § 76 ods. 7 sa do vodičského preukazu nezaznamenáva.“.
Čl. II: Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2013."

Počas vlády strany SMER-SD  navrhovala neúspešne zmeny v zákone o cestnej premávke aj napríklad poslankyňa Lucia Nicholsonová z SaS v roku 2012. Detaily tohto návrhu zákona Lucie Nicholsonovej sú dostupné aj na webstránke NR SR. Návrh zmeny zákona o cestnej premávke Jany Kiššovej a Ľubomíra Galka prednesený v roku 2015 schválený v hlasovaní nebol. Ostatné schválené zmeny v zákone o cestnej premávke boli schválené ako vládne návrhy zákona.

Dátum zverejnenia analýzy: 23.05.2016
success
error