DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Peter Pellegrini

Hlas

...samotné OECD a z úst jej najvyššieho predstaviteľa konštatuje, že v rámci priemeru Európskej únie máme príliš málo detí na jedného učiteľa v triedach...

Nicholsonová vs. Pellegrini - 25.04.2016
Nepravda

Angel Gurria pri svojej návšteve na Slovensku nekonštatoval, že by malo Slovensko príliš málo detí na jedného učiteľa oproti priemeru EÚ. Údaje OECD takéto tvrdenie takisto nepotvrdzujú, na základných aj stredných školách má Slovensko viac detí na jedného učiteľa ako je priemer EÚ. Správa OECD odporúča len znížiť počet škôl. Gurria poukazoval na nízky počet žiakov v triedach, nie na počet žiakov na jedného učiteľa,ako tvrdí Pellegrini. Výrok hodnotíme ako nepravdivý.

19. februára 2016 navštívil Slovensko generálny tajomník Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) Angel Gurría, kde sa na Úrade vlády SR stretol s podpredsedami parlamentu a ministrami SR. Vo svojom príhovore pán Gurria poznamenal, že "napriek progresu, ktorý Slovensko dosiahlo, má však pred sebou ešte výzvy, ktoré bude musieť riešiť."

Generálny tajomník predstavil dve štúdie vypracované OECD - "Odborné vzdelávanie a príprava -  Zručnosti mimo školskej kontroly: Slovenská republika" a "Hodnotenie školských zdrojov: Slovenská republika".

Education at Glance 2015 informuje, že priemer OECD na základných školách je 15 žiakov na jedného učiteľa, Slovensko má 17 žiakov na jedného učiteľa. Na stredných školách Slovensko dosahuje priemer OECD- 13 žiakov na jedného učiteľa. Údaje sú pre rok 2013.

Pri návšteve na Slovensku podľa dostupných informácií Gurria nespomínal pomer počtu detí na jedného učiteľa. Správa o hodnotení školských zdrojov (.pdf,s.15), ktorú Gurria predstavil, hovorí o nerovnej distribúcii učiteľov medzi školami, tiež hovorí, že nie je potrebné zvvýšiť celkový počet učiteľov.

Gurria poukazoval na nízky počet žiakov v triedach:
"Dôsledkom je, že v triedach je okolo 13 žiakov, pričom priemer OECD je 21. „Nízky počet žiakov následne vplýva na prísun peňazí do škôl a na platy učiteľov,“ vysvetlil Gurría. Riešením by podľa odborníkov mohlo byť určenie minimálnej veľkosti triedy. Ak ju škola nedosiahne, stratí nárok na štátnu dotáciu."


Správa skôr odporúča znížiť počet škôl, nie učiteľov:
"Na Slovensku máme podľa OECD veľa škôl, ich počet by sa mal znížiť. “Zvýšilo by to efektivitu peňazí v systéme a aj kvalitu vzdelávania.” Mohlo by sa to urobiť aj tak, že by menšie školy medzi sebou začali viac spolupracovať – napríklad by sa mohli deliť o spoločné vybavenie – športoviská, učebne, ale aj učiteľov. V rokoch 2005 až 2015 počet žiakov klesol o takmer pätinu, no počet škôl sa znížil len o 5,5 percenta a počet učiteľov o takmer osem percent. “Celkovo je zníženie počtu škôl a učiteľov pomalšie ako počtu žiakov,”.

Máme veľmi veľa malých tried a veľa malých škôl, ktoré majú väčšie náklady na žiaka. Pomohlo by zavedenie minimálneho počtu žiakov v jednej triede.
Hodnotenie školských zdrojov ďalej(.pdf,s.148) spomína len väčší počet študentov na jedného učiteľa oproti ostatným susedným krajinám (okrem ČR).
Z nasledujúcej tabuľky je viditeľné, že oproti priemeru OECD ani oproti ostatným krajinám nemáme oveľa menej detí na jedného učiteľa. 
V prípade základných škôl máme dokonca viac detí na jedného učiteľa ako je priemer EÚ aj OECD a tiež viac ako okolité krajiny (okrem ČR). V prípade stredných škôl celkovo je počet detí na jedného učiteľa na Slovensku o jedno vyšší ako je priemer EÚ, zhoduje sa s priemerom OECD.

Údaje z roku 2013 hovoria nasledovné: Počet žiakov základných škôl na jedného učiteľa je na Slovensku 17, priemer EÚ je 14. Počet žiakov stredných škôl je na Slovensku 13 na jedného učiteľa, priemer EÚ je 12. 

Dátum zverejnenia analýzy: 24.04.2016
success
error