DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Peter Pellegrini

Hlas

...každoročne klesáme v hodnoteniach PISA...

Nicholsonová vs. Pellegrini - 25.04.2016
Nepravda


Vo výsledkoch medzinárodnej štúdie PISA je badať pokles vzdelanostnej úrovne medzi rokmi 2012 -2003  žiakov  vo veku 15 rokov na základných školách, 4 a 8 ročných gymnázií i stredných odborných škôl na Slovensku. Nie je ale pravdou, že v každom meraní, ktoré sa uskutočnili, dosiahli žiaci horšie a horšie výsledky. V roku 2009 dosiahli žiaci v každej oblasti lepšie výsledky, ako pri testovaná v roku 2006. Pellegriniho výrok preto hodnotíme ako nepravdivý.

Medzinárodná štúdia OECD PISA je medzinárodné testovanie úrovne vzdelávania na školách a prebieha od roku 2000  ( Slovensko od r. 2003) v cykle každých troch rokov na vzorke 15  ročných študentov. Hlavnou testovanou oblasťou štúdie PISA je matematická gramotnosť ale zároveň sú sledované i čitateľské a prírodovedecké vedomosti a zručnosti.

Naposledy sa táto štúdia uskutočnila v roku 2012 a výsledky z nej boli zverejnené v decembri roku 2013. Demagog.SK už overoval výroky k najnovším výsledkom testovania PISA, v decembri 2013 na túto tému a na tému slovenské školstvo diskutovali štyria ministri školstva. Testovania sa zúčastnilo 65 krajín a 510 000 študentov.

"Slovenská republika dosiahla v matematickej gramotnosti výkon na úrovni 482 bodov a umiestnila sa na 23. - 29. mieste spomedzi 34 krajín OECD a v medzinárodnom porovnaní všetkých 65 zúčastnených krajín na 31. - 39. mieste. Oproti roku 2009 sa vo výsledkoch našich žiakov v  PISA 2012 prejavilo zníženie v priemere o 15 bodov, čo znamená pre SR pokles z priemeru do úrovne pod priemerom krajín OECD.  Kým v roku 2003, kedy bola matematika tiež hlavnou sledovanou oblasťou, sa v rizikovej skupine nachádzalo približne 20 % žiakov, v roku 2012 sa v tejto skupine nachádza už viac ako štvrtina žiakov (27,5 %). Zvýšenie počtu žiakov v rizikovej skupine v roku 2012 v porovnaní s predchádzajúcimi cyklami je signifikantné.
V čitateľskej gramotnosti dosiahla   SR výkon na úrovni 463 bodov a nachádza sa na 32. mieste v rámci 34 krajín OECD a na 43. mieste zo všetkých 65 zúčastnených krajín. Z krajín OECD dosiahli signifikantne nižšie výsledky v porovnaní so SR iba Čile a Mexiko. Oproti roku 2009 sa priemerný výkon našich žiakov ešte znížil o 14 bodov a zastúpenie rizikovej skupiny sa zvýšilo o 6 %."  ( Rizikovú skupinu predstavujú nedisponujú ani najzákladnejšími čitateľskými zručnosťami, ktoré sú tak potrebné pre ďalšie vzdelávanie, pozn.). ( zdroj: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu)

Je pravdou, že celkovo, pri porovnaní výsledkov z roku 2003 (resp. 2006) a z roku 2012 žiaci dosiahli horšie výsledky. Nedá sa ale povedať, že je to klesajúci trend, ktorý sa prejavuje pri každom testovaní. Výsledky z roku 2009 to vyvrátia.


Dátum zverejnenia analýzy: 24.04.2016
success
error