Je pravdou, že počas svojej funkcie ako minister dopravy (2010 - 2012) Ján Figeľ zrušil 2 PPP projekty. Ku konkrétnej sume, ktorú týmto spôsobom štátu ušetril, sa vyjadruje najčastejšie on sám či strana KDH. O ušetrení však písali denník SME v roku 2010 alebo aktuálnejšie Denník N v októbri 2015, keď informoval, že len na diaľniciach štát ušetril vďaka Figeľovi kvôli zrušeným trom PPP balíkom dve miliardy eur. Výrok hodnotíme ako pravdivý.
Asociácia pre podporu projektov definuje PPP (Public Private Partnership) ako "formu spolupráce medzi verejným a súkromným sektorom s cieľom financovania výstavby, rekonštrukcie, prevádzky a údržby infraštruktúry a poskytovania verejných služieb pomocou tejto infraštruktúry. Zároveň však musia byť splnené nasledovné podmienky, aby sa projekt mohol považovať za PPP:
- súkromný partner zabezpečuje výstavbu/rekonštrukciu a prevádzku diela a ako protihodnotu poskytuje služby spojené s dielom za platby buď od používateľov (napr. mýto, vstupenky) alebo od verejného partnera (tzv. platby za dostupnosť,
- verejný a súkromný partner si rozdelia riziká výstavby a prevádzky projektu podľa toho, ktorý z nich vie to-ktoré riziko lepšie znášať (môže ísť napr. o stavebné riziko alebo riziko dopytu,
-musí ísť o dlhodobé vzťahy, typicky aj 20 až 40 rokov (v SR legislatíva obmedzuje dĺžku tzv. koncesie na 30 rokov);"
V rámci PPP financovania však neprebieha výber zabezpečovateľa a prevádzkovateľa výstavby prostredníctvom verejnej súťaže. Už vo februári 2012 sa Figeľ ku zrušeniu PPP projektov vyjadril, že "po vysúťažení stavieb zostávajúcich úsekov na severnej diaľnici sa úspory štátu zvýšia na približne 2 mld. eur."
Neskôr v auguste toho istého roku mala byť ušetrená suma už 5-krát vyššia. Podľa slov zástupcov KDH, "bývalý minister dopravy Ján Figeľ svojou odvahou a rozhodnutím nepokračovať vo výstavbe diaľnice D1 cez dva už podpísané PPP projekty (...) ušetril občanom SR takmer 10 mld. eur tým, že prešiel na klasickú metódu výstavby s využitím eurofondov."