DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Béla Bugár

MOST-HÍD

Teraz som to čítal, že napríklad Doprastav s ďalšou firmou TSS, sa mi zdá neviem čo, dostali zákazku od železníc 370 miliónov eur. No prepáčte, Doprastav, ktorý bol v reštrukturalizácii, nevyplatil povedzme nejakých tých svojich dodávateľov?

Fico, Bugár, Figel, Procházka a Danko - predvolebná diskusia - 15.02.2016
Nepravda

Je pravdou, že Doprastav svojich malých dodávateľov nevyplatil. V súčasnosti sa Doprastav spolu s firmou TSS Grade uchádzajú o zákazku od ŽSR v hodnote približne 370 miliónov eur, avšak súťaž o túto zákazku ešte nie je ukončená, teda neplatí, že Doprastav zákazku dostal, ako tvrdí Bugár. Zatiaľ je len známe, že Doprastav podal najnižšiu ponuku. Výrok preto hodnotíme ako nepravdivý.

Štátne Železnice Slovenskej republiky v novembri 2015 predložili ponuky na modernizáciu železničnej trate medzi Púchovom a Považskou Teplou. Do zákazky, ktorej hodnota je 367,9 milióna eur, sa podľa informácií denníka SME prihlásili aj firmy, ktoré si práve prešli ozdravovacím procesom. Medzi nimi je aj Doprastav (firma sa nachádzala v reštrukturalizácii od apríla 2014), TSS Grade(tá reštrukturalizáciou prešla ešte v roku 2013) a Váhostav.

Minister dopravy Ján Počiatek hovoril o otvorení troch úsekov diaľnic do konca roka 2015, pri ktorých spustil súťaže ešte jeho predchodca. Počas jeho éry stavbári tlačili ceny slovenských diaľnic na hranu. Napríklad Doprastav so Strabagom stlačili cenu svojho úseku neďaleko Prešova o viac ako polovicu.
Tieto kroky mali za následok nielen nevyplatenie malých dodávateľov, ale aj odpis miliónových dlhov zo strany Doprastavu a Váhostavu, píše SME.


Článok denníka SME z 11. februára 2016 hovorí nasledovné:

Začiatkom minulého roka stavebná spoločnosť Doprastav definitívne odpísala svoje miliónové dlhy. Teraz, viac ako rok po reštrukturalizácii, smeruje podnik k prvej veľkej verejnej stavebnej zákazke. Na dosah má modernizáciu železničného úseku na Považí. Podľa informácií denníka SME Doprastav, ktorý je lídrom konzorcia spolu s firmou TSS Grade a spoločnosťou Metrostav, dal najnižšiu ponuku. V súťaži ponúkol cenu približne 365 miliónov eur. „V stredu bolo otváranie obálok s kritériom cena. Konzorcium, ktorého sme členom, podalo najnižšiu ponuku,“ povedal SME generálny riaditeľ TSS Grade Dušan Chovanec(...) Ak by Doprastav s TSS Grade a Metrostavom uspeli, TSS Grade by sa tak spolupodieľala na tretej veľkej železničnej stavbe. Keď dochádza k otváraniu obálok s cenovými ponukami, znamená to, že súťaž sa pomaly blíži ku koncu. Štátny správca tratí a niektorých železničných staníc - Železnice Slovenskej republiky - teraz bude cenu vyhodnocovať .
Obálky sa otvárali sedem mesiacov po tom, čo železnice súťaž na modernizáciu tohto úseku vypísali. Hodnotu zákazky vtedy odhadli na 368 miliónov eur, teda ponuka Doprastavu je iba o niečo nižšie než tieto odhady. K otváraniu s obálok s cenami dochádza tesne pred marcovými parlamentnými voľbami. Kedy železnice plánujú tento tender uzavrieť, nekomentovali.
„Až do skončenia výberového konania sa nebudeme vôbec vyjadrovať,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Zabrzdiť celý proces môžu prípadné námietky stavbárov. ŽSR zo súťaže vylúčili Strabag s Váhostavom.
„Váhostav podal ponuku spolu so Strabagom. S otázkami týkajúcimi sa tejto zákazky je nutné obrátiť sa na lídra združenia, teda na Strabag,“ konštatoval hovora Váhostavu Tomáš Halán. Samotný Strabag sa súťaž až do jej skončenia rozhodol nekomentovať.
Do tendra sa však podľa informácii denníka SME zapojili aj ďalšie firmy. Medzi nimi boli napríklad Porr, Eurovia, OHL ŽS.
V novembri ŽSR nepotvrdili, či tieto spoločnosti do súťaže išli. Pavliková vtedy len skonštatovala, že do súťaže sa prihlásilo celkovo päť konzorcií.
"

Dátum zverejnenia analýzy: 14.02.2016
success
error