DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Igor Matovič

OĽaNO

...od septembra zrazu vznikli niektoré agentúry, ktoré dovtedy nikto o nich nepočul a zrazu začali vysielať signál pomedzi ľudí, že naše zoskupenie, že nemá šancu vo voľbách, nedostaneme sa, sme pod laťkou, ale to je jednoducho ich cieľom. Bohužiaľ majú peniaze na to, aby si založili agentúry, aby si platili prieskumy, aby ich zverejňovali a ovplyvňovali tú verejnú mienku.

Predsedovia strán o volbách, politike v roku 2016 a bezpecnosti - 11.01.2016
Nepravda

V médiach sa od septembra objavili prieskumy verejnej mienky k voľbám do NRSR od agentúr MVK, Focus, Polis, AKO, Median SK, Phoenix Research a od Agentúry Sociálnych Analýz. Nie je jasné z výroku, ktoré agentúry myslí  Matovič, keď hovorí o novovzniknutých agentúrach. Z vyššie vymenovaných jedine Phoenix Research on-line je projekt, ktorý prišiel na Slovensko v júli roku 2015. Po porovnaní výsledkov (čo sa týka koalície, resp. hnutia OĽaNO - NOVA) z týchto prieskumov vidno, že agentúry im namerali podobný percentuálny zisk voličov, čo sa pohybovalo okolo čísla 6,5. K tomu, aby sa dve strany ako dvojkoalícia mohli dostať do parlamentu, musia získať spolu 7 %. To v prípade OĽaNO-NOVA sa ukázala byť splnená požiadavka iba v jednom prieskume od Median SK (zverejnený bol v novembi 2015, ale dáta sa zbierali v septembri 2015). Výrok Matoviča považujeme za nepravdivý.

V septembri roku 2015 sa dostala na verejnosť výsledok prieskumu verejnej mienky agentúry Median SK, ku ktorému sa zbierali dáta od 20. júla do 16. augusta. V tomto získalo OĽaNO-NOVA 6,6 %. V dňoch 14. septembra do 21. septembra bol realizovaný prieskum verejnej mienky Agentúrou sociálnych analýz (ASA), kde respondenti mali najprv povedať, či by sa volieb zúčastnili, a ak áno, komu by dali svoje hlasy (zoznam strán dostali v abecednom poradí). V tomto prieskume získalo hnutie 6,9 %.  V období od 27. septembra do 4. októbra chystala agentúra Phoenix Research svoj prieskum verejnej mienky, v ktorej (vtedy ešte) koalícia OĽaNO-NOVA získala 6,1 %. Približne v tomto období sa konal prieskum agentúry MVK, v ktorej získala koalícia OĽaNO-NOVA len 4,3 %. Agentúra sociálnych analýz chystala ďalší prieskum v období od 5. do 12. októbra. V prieskume, kde respondenit dostali otázku "Ak by sa voľby do NR SR konali tento víkend, zúčastnili by ste na nich?" koalícia OĽaNO-NOVA získala 6,7 %. V tomto období robila aj agentúra Focus prieskum (od 6. do 14. októbra), v ktorom namerali pre koalíciu rovnaké percentá. Agentúra AKO robila prieskum v období od 29. októbra do 4. novembra, kde 1000 respondentov muselo zdopovedať otázku "V marci budúceho roka sa budú konať voľby do NR SR (parlamentu). Ak by sa konali už teraz, ktorú stranu by ste volili? Budem vám strany predčítavať v náhodnom poradí." Ani v tomto prieskume koalícia OĽaNO-NOVA nezískala pre koalícoi potrebných 7 %, namerali im 5,6 %. Spoločnosť Median SK spravila prieskum v období od 14. septembra do 11. októbra, ale výsledky boli zverejnené v novembri. V tomto prieskume sa podarilo koalícií dosiahnuť potrebných 7 %, namerali im 8%. Aj ďalšie prieskumy ukazovali zisk hlasov zoskupenia OĽaNO - NOVA okolo 6 %: u Focusu 6,6 % v období od 3. do 11. novembra, rovnaké číslo dosiahli v prieskume agentúry Polis pre SITA. V decembrovom prieskume Focusu už OĽaNO - NOVA figuruje ako jedna strana, teda nameraných 6,4 % im stačí k tomu, aby sa dostali do parlamentu, hnutie malo v decembrovom prieskume agentúry Polis podobný výsledok.

Prieskumy, nech už boli objednané a vyhotovené hocikým, nepreukázali veľké výkyvy pri pri získaných percentách OĽaNO-NOVA. Vo všetkých prieskumoch, ktoré vznikli behom jesene a zimy im namerali okolo 6,5 %, čo k tomu, aby sa ako koalícia dostali do parlamentu, nebolo dostatočné.

Dátum zverejnenia analýzy: 10.01.2016
success
error