DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Richard Sulík

SaS

Poľsko napríklad bolo ochotné ponúknuť menej miliónov Jaguaru, no tak tam sme to vyslovene preplatili.

Sulík vs. Stromcek o podpore investícií - 14.12.2015
Pravda

V piatok vláda Slovenskej republiky definitívne podpísala investičnú zmluvu s britskou automobilkou Jaguar. Porazili sme tak druhú voľbu Britov - Poľsko. Vieme, že poľská vláda odmietla dať Jaguaru takú veľkú finančnú pomoc ako Slovensko. Výška ponúkaných poľských stimulov nie je známa a ani nevieme určiť ani či to bol rozhodujúci faktor, no podľa vyjadrení poľskej strany bola práve výška ponúkanej podpory slovenskej strany dôvodom, prečo Poľsko už nemohlo súťažiť o túto investíciu. Výrok preto hodnotíme ako pravdivý.


Investícia, ktorú Jaguar na Slovensko prinesie bude mať konečnú hodnotu 1,4 miliardy eur, pričom stimul slovenskej vlády bude 130 miliónov, čo predstavuje 9 % z celkovej investície a ide o takmer strop v stimuloch, ktoré môže automobilke poskytnúť. 

Sulíkovo tvrdenie do istej miery podporuje vyhlásenie poľského ministerstva hospodárstva: "Poľsko, ktoré v súboji o plánovanú výstavbu závodu britskej automobilky Jaguar Land Rover prehralo so Slovenskom, nechcelo zvýšiť ponúkanú štátnu podporu na úroveň, ktorú automobilke ponúkla Bratislava. Uviedlo to dnes poľské ministerstvo hospodárstva...V záverečnej fáze rokovaní však Slováci prišli s ponukou veľmi vysokej priamej štátnej podpory. Takúto úroveň podpory sme nemohli akceptovať, pretože by to znamenalo, že zisky a náklady by sa medzi obe strany nedelili rovnakým dielom," dodalo poľské ministerstvo.

TASR tiež píše:"Poľsko predložilo skutočne veľmi výhodnú ponuku," uviedol zdroj z Jaguar Land Rover. "No ich prístup bol nesprávny."

Poliaci si ale smutnú hlavu nerobia ako sami hovoria. Množstvo i poľských firiem môže totiž z Jaguaru na Slovensku profitovať, pričom automobilový priemysel v Poľsku predstavuje len 8 % HDP. 

Treba však podotknúť, že pre výber Slovenska boli dôležité aj iné ako cenové faktory. Podľa TRENDu zavážila pri britskom výbere dobrá logistika či veľmi vysoká štátna podpora, s ktorou nemohlo Poľsko súperiť. Peter Kažimír hovorí i o tom, že zavážilo naše členstvo v eurozóne. Okrem toho sa spomínajú i ďalšie výhody, ktoré investor na Slovensku videl ako napríklad veľké množstvo subdodávateľov, ovládanie moderných automobilových technológii ale aj kvalita pracovnej sily spojená so skúsenosťami krajiny s automobilovým priemyslom. 

Dátum zverejnenia analýzy: 13.12.2015
success
error