DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Fico

SMER-SD

...na vlaky sa nám prihlásilo 850 000 ľudí a stúpol nám počet platiacich cestujúcich.

Povinné kvóty, protiteroristické zákony a volby do NR SR - 07.12.2015
Pravda

Rok po spustení programu bezplatného cestovania pre určité skupiny ľudí ZSSK vo svojom systéme eviduje takmer 850 000 registrovaných cestujúcich. Železnice avizovali aj nárast počtu platiacich cestujúcich. Výrok hodnotíme ako pravdivý.

Podľa hovorkyne ZSSK: "Na začiatku novembra 2015 eviduje ZSSK v systéme bezplatnej prepravy registrovaných 847 404 ľudí (...). V novembri po pripočítaní oprávnených registrácií, ktorých platnosť už vypršala, sa dosiahlo viac ako 996-tisíc registrácií."

V polovici novembra, pri príležitosti jedného roku od zavedenia systému bezplatného cestovania, denník Pravda priniesol nasledujúcu analýzu:
"Bezplatné cestovanie pre študentov a dôchodcov za rok do vlakov prilákalo o 21 percent viac cestujúcich. Z diaľkových autobusov zároveň od zavedenia daného opatrenia ubudlo 17 percent cestujúcich a časť ľudí vymenila prímestské autobusy za vlaky.
Bezplatná vlaková doprava berie cestujúcich z autobusov. Kým prímestské autobusy prišli od jej zavedenia o tri percentá cestujúcich, diaľkové až o 17 percent. Mesačne tak z prímestských autobusov odišlo 395-tisíc cestujúcich, z diaľkových 185-tisíc cestujúcich. Napriek tomu k hromadnému rušeniu liniek nedochádza a autobusová doprava zostáva najvyužívanejším spôsobom hromadného cestovania."
Naviac, Ministerstvo dopravy "dodáva, že nárast cestujúcich zaznamenalo aj zo strany platiacich zákazníkov, ktorí vlakom dochádzajú do práce."

Na margo bezpletného cestovania sa však objavila aj kritika:
"Ficov sociálny balíček naplnil vlaky, kvalita cestovania však klesá. Niektorí Slováci presedlali na prvú triedu."

Šéf ZSSK dodáva, že "v čase špičky to (nárast cestujúcich, pozn.) niekedy znamená nižší komfort, keďže je menej voľných miest na sedenie. Napriek tomu platiacich cestujúcich neubudlo."

To či malo zavedenie bezplatného cestovania vlakmi pre sociálne slabšie skupiny pozitívny efekt na dopravu je relatívne a diskutabilné. Avšak vzhľadom na to, že autobusovej doprave tento program významne neuškodila, no zároveň dal možnosť cestovania aj ľuďom, ktorí by si inak diaľkovú prepravu finančne dovoliť nemohli, tento výrok môžeme uzavrieť ako pravdivý.

Dátum zverejnenia analýzy: 06.12.2015
success
error