PS
Bude to mať obrovské dopady na Slovensko (pozn.: clá USA), až také, že si to dnes ťažko len vieme predstaviť a dopočítať. Centrálna banka hovorí o 2,7 % HDP do roku 27, o ktoré týmto prídeme, hovorí o 20 000 ohrozených pracovných miest, pretože na Slovensku nejde len o tie clá voči Európskej únii ako také, ale o clá 25 % na automobily a časti a dielce.
Národná banka Slovenska odhaduje, že zavedenie 25 % cla na import automobilového sektoru do USA môže mať dopad na pokles HDP až o 2,7 % do roku 2027 a ohrozuje 20 000 pracovných miest. Výrok hodnotíme ako pravdivý.
USA 26. marca 2025 oznámilo clá vo výške 25% na odvoz osobných automobilov a ich častí z EÚ. Od apríla 2025 budú platiť na automobily, od mája 2025 aj na kľúčové komponenty. Trumpova administratíva zároveň 2. apríla 2025 ohlásila zavedenie 20-percentné clá na dovoz z EÚ, ktoré 9. apríla 2025 pozastavila na 90 dní.
Automobilová výroba tvorí významnú časť slovenského hospodárstva a vývozu. Tento sektor tvorí približne 13% HDP a významnú časť exportu. Na našom území pôsobia významní výrobcovia ako Volkswagen, Kia či Jaguar Land Rover, pričom celý sektor zamestnáva desaťtisíce ľudí. Automobilky Volkswagen a Jaguar Land Rover vyvážajú autá aj priamo do USA. Objem vývozu automobilov do USA tvoril v roku 2024 6,3 miliardy USA.
Podľa výpočtov Národnej banky Slovenska by v prípade rozsiahlej obchodnej vojny, ktorej súčasťou by boli aj tieto clá, mohlo Slovensko do roku 2027 zaznamenať pokles o 2,7% HDP. Okrem toho by mohlo dôjsť k strate až 20 tisíc pracovných miest, najmä v sektoroch závislých od exportu do USA. Inštitút finančnej politiky uvádza, že americký dopyt ovplyvňuje približne 2,4% slovenského HDP a generuje približne 70 tisíc pracovných miest.
Ohrozenie sa podľa odborníkov netýka len finálneho exportu automobilov, ale aj celého komplexného výrobného reťazca, teda od výrobcov komponentov až po logistiku a subdodávateľov.