DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Tomáš Taraba

Život - NS

Po masakri v pôrodnici kde údajne zomrelo 500 detí, aby nakoniec ani jedno, po zbombardovaní údajne 1200 civilistov v divadle, kde nezomrel nakoniec nikto, po zabití 13 statočných vojakoch, ktorí poslali ruskú ľoď  do p...le a následne ich vraj zabili, aby sme sa dozvedeli, že všetci žijú, tu máme informácie o masakri v meste Buča.

07.04.2022
Zavádzajúce

Taraba využíva nepravdivé, nekompletné alebo zavádzajúce informácie, aby spochybnil dôkazy o masakri v Buči. V detskej nemocnici v Mariupole bolo 17 zranených a 3 mŕtvi vrátane jedného dieťaťa, médiá a zástupcovia mesta neinformovali o 500 detských obetiach. V mariupoľskom divadle sa ukrývalo podľa rôznych odhadov 500 - 1200 civilistov, nie je možné kvôli obliehaniu mesta zatiaľ nezávislo overiť počet obetí, zástupcovia Mariupoľu však hovoria o 300 mŕtvych podľa očitých svedkov z krytu pod divadlom. O vojakoch na Haďom ostrove ukrajinská armáda informovala, že sú mŕtvi, v priebehu pár dní sa ukázalo, že sú v zajatí a nažive. O masakri v Buči existujú nezávislé informácie a zdroje, keďže do tejto oblasti už majú prístup aj médiá a medzinárodné organizácie. Vytvárať nepravdivý dojem série informácii o obetiach, ktoré sa nepotvrdili, a vzťahovať ich na dianie v Buči či iných mestách, z ktorých ruská armáda odišla, je zavádzajúce. 

Ruské jednotky 9. marca zbombardovali detskú nemocnicu s pôrodnicou v Mariupole. Zahraničné (AFP, Reuters, CNN, France24) aj slovenské (Aktuality.sk, Pravda, RTVS) 9. marca informovali o 17 zranených a žiadnych obetiach. 10. marca už viaceré médiá (BBC, Wall Street Journal, SITA) doplnili informáciu aj o 3 obete vrátane jedného dieťaťa, podľa vyjadrenia Pavla Kyrylenka, lídra Donetskej oblasti, ako aj mestského poslanca Dmytra Gurina. Video z výbuchu zverejnil aj Zelenský, hovoril o deťoch pod troskami, neupresnil počet obetí. Starosta a zástupca starostu v ten deň informovali o celkovom počte 1170 civilných obetí v Mariupole, ktoré však nesúviseli len s výbuchom v nemocnici. Deutsche Welle informovala už 6. marca o presune pôrodníckych oddelení do podzemia nemocníc, ktoré fungujú ako kryty. 14. marca sa potvrdilo aj úmrtie ďalšej tehotnej ženy známej z fotografii a jej dieťaťa, čím sa počet obetí zvýšil na minimálne päť. Výbuch v nemocnici a dostupné zdroje o jeho priebehu dôkladne vysvetlila CNN.

Číslo 500 obsahovala správa o počte rukojemníkov v inej nemocnici v Mariupole, ktorých podľa slov Pavla Kyrylenka držali ruské jednotky 16. marca.

16. marca 2022 došlo tiež k útoku na divadlo v Mariupole, v ktorom sa ukrývali civilisti. Informácie pochádzajúce od zástupcu starostu mesta Sergeja Orlova hovorili o 1000 až 1200 ľudí ukrytých v kryte. Výbuch divadla potvrdzujú videá aj satelitné snímky. Organizácia Human Rights Watch, ktorá vychádzala z očitých svedectiev, informovala o odhade 500 až 800 ľudí v kryte. Médiá v prvých správach informovali, že počet obetí nie je známy. 17. marca sa objavili správy, že z trosiek divadla vychádzajú živí ľudia. 18. marca informoval Zelenský, že sa podarilo zachrániť 130 ľudí, ďalší však ostávajú pod troskami a záchranné operácie sú náročné kvôli ďalšiemu ostreľovaniu a zničenej infraštruktúre. 25. marca informovala mestská rada Mariupoľu, že podľa očitých svedkov v divadle zahynulo 300 civilistov. Túto informáciu zatiaľ nie je možné nezávislo overiť, rovnako však nie je možné konštatovať, že nezomrel nikto.

Úrad vysokého komisára pre ľudské práva OSN (OHCHR) informuje o civilných obetiach na Ukrajine, k 3. aprílu 2022 potvrdil 1418 obetí, z toho 121 detí. OHCHR však upozorňuje, že počet civilných obetí je pravdepodobne oveľa vyšší, v obliehaných oblastiach, akým je Mariupoľ a donedávna aj Buča či Mykolajev, nevie informácie nezávislo overiť. 29. marca informovala Matilda Bogner, šéfka misie OSN pre ľudské práva na Ukrajine, že predbežný odhad obetí v Mariupole je v tisícoch a pracujú na získavaní informácii. Starosta Mariupoľu Vadym Bojčenko ku 28. marcu odhadol počet obetí na minimálne 5000.

Časť výroku o obrancoch Hadieho ostrova, ktorí neboli mŕtvi, ale zajatí, je pravdivá. 25. februára informovali médiá o nahrávke, podľa ktorej sa vojaci odmietajú vzdať. Zelenský vo videu oznámil, že sú mŕtvi a že dostanú vyznamenanie za obranu vlasti. Už 26. februára sa objavili informácie, že obrancovia ostrova sú nažive a v zajatí. Ruské a ukrajinské zdroje sa líšia v tom, či sa vojaci vzdali dobrovoľne.

Obete z mesta Buča potvrdzujú okrem ukrajinských zdrojov aj The Times a New York Times, ktoré dôkladne zanalyzovali satelitné snímky a videá z terénu, na základe ktorých vidno, že telá ležali na uliciach skôr než 30. marca, kedy ruská armáda podľa vlastných slov opustila mesto. Tento masaker je ešte potrebné nezávislo vyšetriť. 

Vytvárať mylný dojem, že v minulosti sa nedokázali obete ruských útokov, a na základe tohto nepravdivého tvrdenia naznačovať pochybnosti o dianí v Buči je zavádzajúce.

Dátum zverejnenia analýzy: 23.02.2024
success
error