SMER-SD
Predovšetkým mal dopredu nastavené tieto podmienky a Patria ťažila z toho, že vlastne ešte minister Gajdoš urobil vlastný vývoj toho vozidla, ktorý dneska vlastne ponúkajú. Tá Vydra vlastne bola to isté. Už aj za to štát zaplatil.
Exminister vnútra Kaliňák kritizuje výber vozidiel Patria, tie mali problém už za minulej vlády, kedy ich nominanti SNS obstarávali bez tendra v spolupráci s Fínskom. MInister Naď navrhol vláde schváliť nákup vozidiel, štúdia uskutočniteľnosti hovorí, že výhodou Patrie je predošlá spolupráca na vývoji. Výrok hodnotíme ako pravdivý.
Obrnené vozidlo Patria bolo vyvíjané Ministerstvom obrany SR v spolupráci s fínskym ministerstvom obrany. Transportér pritom bez tendra vyberali už za minulej vlády nominanti SNS. Vo Fínsku si dali vyrobiť prototyp, ktorý nazvali Vydra a predstavovali ho ako produkt slovenského priemyslu. Vozidlo Vydra 8x8 má platformu fínskeho vozidla Patria, samotná Patria pritom používa komponenty z viacerých krajín. Keďže bol projekt netransparentný, stal sa napokon za minulej vlády nepriechodným.
Nebolo však jasné, či vláda za vývoj zaplatila. V zmluve medzi slovenským a fínskym ministerstvom obrany z roku 2017, ktorú zverejnil analytik Progresívneho Slovenska Martin Dubéci, sa hovorilo o sume šesť miliónov eur. Keďže k postaveniu protypu došlo, je pravdepodobné, že štát zaplatil.
Minister Naď predložil návrh na schválenie nákupu vozidla Patria vláde. Výberu prechádzal tender, do súťaže sa zapojilo 5 krajín. Česko, Fínsko a Rumunsko boli prizvané k prezentácií vozidiel na testovanie, ponuku prijalo Česko a Fínsko. (.pdf, str.117) Samotná štúdia uskutočniteľnosti ako výhodu Patrie uvádza predošlú spoluprácu s OS SR, ktorá výrobcom umožnila zakomponovať špecifické požiadavky do predloženého návrhu. (.pdf, str.118). Kaliňákove tvrdenie o tom, že Patria ťažila z predošlej spolupráce na vývoji hodnotíme ako pravdivé.
Fínsko síce momentálne nie je členom NATO, avšak súčasná fínska vláda bude o vstupe diskutovať, v krajine stúpa podpora členstva.