DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Fico

SMER-SD

Uvedomte si pán pán redaktor, že my totálne odovzdávame touto zmluvou, teraz nechcem hovoriť o vojenských letiskách, ale vzdušný priestor. Na to, na čo by inokedy potrebovali lietadlá alebo plavidlá alebo nejaké motorové vozidlá súhlasy vlády Slovenskej republiky alebo iných orgánov, táto zmluva garantuje komplet kontrolu nad vzdušným priestorom Slovenskej republiky, to znamená voľný prelet, voľné tankovanie, voľné pristávanie.

Korčok a Fico o obrannej dohode s USA - 28.01.2022
Zavádzajúce

Dohoda o obrannej spolupráci povoľuje ozbrojeným silám USA prelet, tankovanie, pristátie a vzlietnutie, na čo by si inokedy museli pýtať povolenie od vlády alebo príslušného ministerstva. To sa však nedá označiť za kontrolu vzdušného priestoru, ktorá ostáva jednoznačne v rukách Slovenskej republiky, výrok preto označujeme ako zavádzanie.

Fico vo výroku naráža na odseky Dohody znejúce nasledovne:

„1.  Lietadlá, plavidlá a vozidlá prevádzkované ozbrojenými silami USA, alebo výlučne pre ne môžu vstupovať na územie Slovenskej republiky, odchádzať z neho a voľne sa na ňom pohybovať pri dodržiavaní príslušných pravidiel bezpečnosti a prevádzky. Do týchto lietadiel, plavidiel a vozidiel sa nesmie nastupovať ani nepodliehajú prehliadke bez súhlasu Spojených štátov.

2.  Lietadlá prevádzkované ozbrojenými silami USA alebo výlučne pre ne sú oprávnené k preletu, k vykonávaniu tankovania počas letu, pristávaniu a vzlietaniu na území Slovenska. Na tieto lietadlá sa nevzťahujú poplatky za poskytovanie leteckých navigačných služieb vrátane traťových poplatkov a terminálových poplatkov. Okrem toho tieto lietadlá nepodliehajú letiskovým poplatkom vrátane poplatkov za pristátie, poplatkov za parkovanie a poplatkov za služby pre cestujúcich na letiskách vo vlastníctve a prevádzke štátu na území Slovenskej republiky.” (.docx, s. 16)

Podľa zákona o ozbrojených silách SR zodpovedajú za vzdušný priestor v čase mieru „ozbrojené sily určené rozhodnutím Národnej rady Slovenskej republiky”. „[P]lnia úlohy zabezpečovania nedotknuteľnosti vzdušného priestoru Slovenskej republiky podľa pravidiel organizácie vzájomnej kolektívnej bezpečnosti, ktorej je Slovenská republika členom.” 

V preambule dohody nachádzame vyhlásenie o rešpektovaní Slovenských zákonov: „uznávajúc, že pôsobenie ozbrojených síl USA na území Slovenskej republiky je so súhlasom Slovenskej republiky a s plným rešpektovaním Ústavy Slovenskej republiky a iných slovenských zákonov,..” (.docx, s. 3)

„Podľa článku 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky s dohodou pred jej ratifikáciou prezidentkou Slovenskej republiky vyslovuje súhlas Národná rada Slovenskej republiky. Ide o medzinárodnú zmluvu, ktorá má prednosť pred zákonmi podľa článku 7 odsek 5 Ústavy Slovenskej republiky, pretože priamo zakladá práva a povinnosti pre fyzické osoby a právnické osoby.” (docx, s. 2) Ústavné zákony majú podľa tohto odseku väčšiu právnu silu ako medzinárodná zmluva.

Ku vplyvu dohody na zákony sa vyjadril 15. decembra aj spolu rokujúci minister obrany Naď: „Všetky základné ústavné parametre budú zachované, nestrácame žiadnu suverenitu ani nič podobné."

O tom, že prítomnosť amerických vojsk na slovenskom území je obmedzená podľa potreby príslušných slovenských orgánov informuje aj portál MOSR.

Pre Demagog.SK sa vyjadril Michal Onderčo, ktorý učí medzinárodnú politiku na Erazmovej univerzite v Rotterdame:

„Zmluva dáva možnosť lietadlam na prelet, vzlet, odlet a tankovanie. Toto povolenie sa nevymyká tomu, čo je bežné v iných obranných dohodách medzi USA a inými krajinami, takéto povolenie je relatívne normálne. Pokial USA majú možnosť používať vojenské základne, možnosť pristáť, vzlietnut a prelietat je relatívne pochopitelná.”

Výrok hodnotíme ako zavádzanie, keďže za slovenský vzdušný priestor a prítomnosť zahraničných vojenských jednotiek majú naďalej zodpovedať slovenské inštitúcie. Nejde teda o „absolútnu kontrolu” vzdušného priestoru americkými jednotkami.

Dátum zverejnenia analýzy: 28.01.2022
success
error