DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ivan Korčok

nominant SaS

Lietadlá na území Slovenskej republiky pristávajú dvoma spôsobmi, jeden sa viaže, jeden je tzv. Chicagský dohovor, to je ICAO, to je o civilnej prevádzke, na všetky ostatné, na všetky ostatné povolenia na pristátie tzv. štátnych lietadiel, po ktoré, pod ktoré patria lietadlá polície, vojenské lietadlá atď., sa vyžaduje jednotlivý súhlas, povedzte mi, kde, v ktorom článku, táto dohoda ruší takéto takúto povinnosť ktoréhokoľvek štátu požiadať o pristátie vojenského lietadla?

Korčok a Fico o obrannej dohode s USA - 28.01.2022
Zavádzajúce

Podľa Chicagského dohovoru o civilnom letectve aj podľa zákonov Slovenskej republiky musí každé vojenské lietadlo požiadať o povolenie na vstup, toto povolenie však môže mať aj podobu zmluvy, ako je Dohoda o obrannej spolupráci s USA, ktorá takýto článok obsahuje. Každé lietadlo sa v súlade s pravidlami leteckej prevádzky musí nahlásiť leteckej prevádzkovej službe, nejedná sa však o politický súhlas s preletom našim vzdušným priestorom. Výrok preto považujeme za zavádzajúci.

Dohoda (.docx, s. 16) umožňuje lietadlám ozbrojených síl Spojených štátov prelet, tankovanie, pristátie a vzlet:

„1.  Lietadlá, plavidlá a vozidlá prevádzkované ozbrojenými silami USA, alebo výlučne pre ne môžu vstupovať na územie Slovenskej republiky, odchádzať z neho a voľne sa na ňom pohybovať pri dodržiavaní príslušných pravidiel bezpečnosti a premávky. Do týchto lietadiel, plavidiel a vozidiel sa nesmie nastupovať ani nepodliehajú prehliadke bez súhlasu Spojených štátov. 

  1. Lietadlá prevádzkované ozbrojenými silami USA alebo výlučne pre ne sú oprávnené k preletu, k vykonávaniu tankovania počas letu, pristávaniu a vzlietaniu na území Slovenska. Na tieto lietadlá sa nevzťahujú poplatky za poskytovanie leteckých navigačných služieb vrátane traťových poplatkov a terminálových poplatkov. Okrem toho tieto lietadlá nepodliehajú letiskovým poplatkom vrátane poplatkov za pristátie, poplatkov za parkovanie a poplatkov za služby pre cestujúcich na letiskách vo vlastníctve a prevádzke štátu na území Slovenskej republiky.”

Chicagský dohovor je Dohovor o medzinárodnom civilnom letectve z roku 1944, ktorý upravuje podmienky, za ktorých môžu lietať a pristávať na Slovensku civilné lietadlá. Podľa článku 3 odseku c) nemôže štátne lietadlo, teda lietadlo vojenské, colné alebo policajné, preletieť vzdušným priestorom iného štátu alebo pristáť bez súhlasu vo forme špeciálnej zmluvy alebo iným spôsobom, v súlade s dohodnutými podmienkami.

Zákon o civilnom letectve rozdeľuje lietadlá na civilné a štátne. Štátne lietadlá sú definované ako „lietadlá vo vojenských službách alebo v policajných službách.” Podľa tohto zákona je možné povolenie na prelet upraviť medzinárodnou zmluvou:

„§ 3 Zvrchovanosť nad vzdušným priestorom

  1. Slovenská republika má výlučnú a úplnú zvrchovanosť nad svojím vzdušným priestorom.
  2. Vzdušný priestor Slovenskej republiky (ďalej len „vzdušný priestor“) je prístupný za podmienok ustanovených týmto zákonom, všeobecne záväznými právnymi predpismi vydanými na jeho základe a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.”

Podľa leteckej informačnej služby musí každé štátne lietadlo pri vstupe do krajiny žiadať o povolenie Ministerstvo zahraničia SR.

Pre Demagog.SK sa na takomto výklade zmluvy zhodujú Michal Onderčo, ktorý učí medzinárodnú politiku na Erazmovej univerzite v Rotterdame, a Lukáš Mareček z Katedry medzinárodného práva a medzinárodných vzťahov Právnickei fakulta UK.

„Zmluva dáva možnosť lietadlam na prelet, vzlet, odlet a tankovanie. Toto povolenie sa nevymyká tomu, čo je bežné v iných obranných dohodách medzi USA a inými krajinami, takéto povolenie je relatívne normálne. Pokial USA majú možnosť používať vojenské základne, možnosť pristáť, vzlietnut a prelietat je relatívne pochopitelná,” uviedol Onderčo.

Mareček vysvetľuje: „Štátne lietadlá (ktorých podskupinou sú vojenské lietadlá ) potrebujú súhlas na vstup na štátne územie. Ods. 1 Dohody dáva oprávnenie štátnym (vojenským) lietadlám vstúpiť na územie SR a slobodne ho opustiť. Pri vstupe do vzdušného priestoru SR má štátne lietadlo ale povinnosť rešpektovať pravidlá bezpečnosti a premávky, teda je povinný ohlásiť sa a rešpektovať inštrukcie prevádzkovej služby, ako je vyhradený priestor letu atď., aby nedošlo ku kolízii s inými, najmä civilnými lietadlami.

Ods. 2 bližšie upravuje ods. 1, za akým účelom môžu štátne lietadlá USA vstupovať na územie SR - a síce na účely preletu (fly-over, čo znamená vstúpiť na územie a opustiť ho bez pristátia), tankovania počas letu (tzn. bez pristátia), pristátia a vzlietnutia.

Vojenské lietadlo má povinnosť ohlásiť sa aj s cieľom zabezpečenia bezpečnosti a prevádzky.”

Dátum zverejnenia analýzy: 28.01.2022
success
error