PS
Dopravné odvetvie veľmi klesá, im klesajú proste objednávky, naozaj pomaly až krachujú, ale to jeden z dôvodov, celé protesty vznikli pred desiatimi rokmi, keď sa robil tento mýtny tender. Prečo to znova robia, pretože ten mýtny tender, 50 % z toho ide do SkyTollu. 51 % ide do SkyTollu, nejde do opravy ciest a nejde do našich nových ciest.
Cestní dopravcovia hovoria o kríze v podnikaní. Prvýkrát protestovali pred desiatimi rokmi, keď vláda zaviedla e-mýto, teraz protesty obnovili. 48 percent z výnosov elektronického mýta ide prevádzkujúcej firme. Tvrdenie Michala Trubana preto hodnotíme ako ešte pravdivé. Truban správne hovorí o zhoršujúcom sa ekonomickom vývoji slovenskej dopravy aj o protestoch autodopravcov. Nepresný je údaj o podiele spoločnosti SkyToll na platbách elektronického mýta - firme z nich ide 48 %. Keďže rozdiel nepresahuje nami tolerovanú odchýlku, hodnotíme výrok ako ešte pravdivý. Podľa združenia cestných dopravcov SR Česmad je podnikanie v oblasti cestnej dopravy v kríze. Česmad hodnotí rok 2019 ako jeden z najhorších a tvrdí, že ak sa nezlepší konkurencieschopnosť slovenských autodopravcov, resp. nezlepšia sa podmienky pre podnikanie, je vysoká pravdepodobnosť, že mnohí dopravcovia presunú svoje podnikanie do susedných krajín. Protesty autodopravcov začalii pred desiatimi rokmi v januári 2010 po tom, ako vláda zaviedla elektronický mýtny systém pre vozidlá nad 3,5 tony. Únia autodopravcov Slovenska, ktorá mnoho z protestných akcií organizovala, kritizovala jeho netransparentnosť a žiadala od vlády prijatie viacerých opatrení, ktoré by obmedzili negatívny ekonomický dopad mýta na dopravcov. Po splnení väčšiny požiadaviek Únia autodopravcov protest ukončila. Protesty sa opäť obnovili v januári tohto roku. Únia autodopravcov hovorí, že ide o pripomienku roku 2010 a opäť poukazuje na netransparentnosť mýtného systému. Jednou z požiadaviek je začatie nového tendra a pozastavenie výberu mýta, kým vláda nevyrieši kauzu okolo firmy SkyToll. Spoločnosti SkyToll, ktorá prevádzkuje mýto na Slovensku, ide podľa NKÚ 48 % výnosov z elektronického mýta. Za deväť rokov tak firma mala zarobiť až 760 miliónov eur. Podľa NKÚ ďalej Národná diaľničná spoločnosť investuje z výnosu z mýta iba približne 10 % na rozvoj infraštruktúry. V závere svojej správy NKÚ konštatuje, že „systém distribúcie elektronického výberu mýta neplní svoj základný cieľ a len minimálne prispieva k výstavbe nových diaľnic a rýchlostných ciest”.