DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Mistrík

U nás je tvorcom zahraničnej politiky ministerstvo zahraničných vecí, samozrejme aj prezident má do toho, čo hovoriť.

Čaputová a Mistrík v Na telo - 24.02.2019
Pravda

Tzv. kompetenčný zákon (zákon č. 575/2001 Z. z.) o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy uvádza, že „Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť zahraničnej politiky a vzťahy SR k ostatným štátom a medzinárodným organizáciám, a jeho pozíciu upravuje primárne zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy. Týmto zákonom je Ministerstvu zahraničných vecí presne definovaný okruh právomocí.“ Právomocami týkajúce sa zahraničnej politiky disponuje aj prezident - ratifikuje medzinárodne zmluvy, avšak táto právomoc je skôr symbolická. Výrok hodnotíme ako pravdivý.

Ministerstvo zahraničných veci a európskych záležitosti (ďalej iba MZV) teda podľa tohto zákona zodpovedá najmä za:
-    ochranu práv a záujmov SR a jej občanov v zahraničí
-    riadenie zastupiteľských úradov SR
-    styky s orgánmi a predstaviteľmi cudzích štátov v SR a v zahraničí
-    hospodárenie a nakladanie s majetkom SR v zahraničí
-     koordináciu prípravy a vnútroštátneho prerokúvania, uzatvárania, vyhlasovania a vykonávania medzinárodných zmlúv
-       kultúrnu prezentáciu SR v zahraničí

Na rozdiel od ostatných aktérov (najmä prezidenta, NR SR, vlády SR a jej predsedu) pri MZV sú jasne stanovené kompetencie a funkcie ministerstva v zahraničnej politike (kontrolná, kultúrna, riadiaca a koordinačná či reprezentatívna). MZV takto pokrýva ako silovú či mocenskú zložku, tak aj personálne a technické zabezpečenie. Celkovú šírku pôsobnosti pri tvorbe a koordinácii politiky spolu s ďalšími ústrednými orgánmi štátnej správy uvádza aj štatút MZV.

Právomoci prezidenta sú jasne uvedené v šiestej hlave Ústavy SR, ktorá v čl. 102 hovorí, že:
Prezident
a) zastupuje Slovenskú republiku navonok, dojednáva a ratifikuje medzinárodné zmluvy. Dojednávanie medzinárodných zmlúv môže preniesť na vládu Slovenskej republiky alebo so súhlasom vlády na jej jednotlivých členov,
b)môže podať na Ústavný súd Slovenskej republiky návrh na rozhodnutie o súlade dojednanej medzinárodnej zmluvy, na ktorú je potrebný súhlas Národnej rady Slovenskej republiky, s ústavou alebo s ústavným zákonom,
c)prijíma, poveruje a odvoláva vedúcich diplomatických misií

Prezident sa ale časti svojich právomoci vzdal zákonom 250/2001 Z.z.:
Prenášam
a) prípravu a prerokúvanie návrhov medzinárodných zmlúv, na ktoré je potrebný súhlas Národnej rady Slovenskej republiky, na vládu Slovenskej republiky,
b)dojednávanie medzinárodných zmlúv, na ktoré nie je potrebný súhlas Národnej rady Slovenskej republiky, a vo vzťahu k nim aj ich schvaľovanie a oprávnenie vyjadriť súhlas, že Slovenská republika bude nimi viazaná podpisom, prijatím, schválením, prístupom alebo iným dohodnutým spôsobom, na vládu Slovenskej republiky,
c) so súhlasom vlády Slovenskej republiky dojednávanie medzinárodných zmlúv, na ktoré nie je potrebný súhlas Národnej rady Slovenskej republiky a ktoré nepresahujú rámec pôsobnosti ústredného orgánu štátnej správy ustanovený zákonom, a vo vzťahu k nim aj oprávnenie vyjadriť súhlas, že Slovenská republika bude nimi viazaná podpisom alebo iným dohodnutým spôsobom, na člena vlády Slovenskej republiky povereného riadením príslušného ústredného orgánu štátnej správy.

Dátum zverejnenia analýzy: 24.02.2019
success
error