DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Štefan Harabin

Vlasť

... referendum na Kryme bolo uskutočnené v súlade s krymským ukrajinským právom a potom občania požiadali o pripojenie do Ruska ...

Bugár a Harabin v Na telo - 14.02.2019
Nepravda

Podľa rozhodnutia Benátskej komisie nebolo referendum o Kryme zo 16. marca 2014 v súlade ani s krymskou, ani s ukrajinskou ústavou. Výrok hodnotíme ako nepravdivý.

Referendum bolo ohlásené vládou Krymskej republiky (v roku 2014 autonómnej republiky Ukrajiny) na 16. marca. Miestni obyvatelia mali možnosť hlasovať za jednu z možností:

  1. Ste za znovuzjednotenie Krymu s Ruskom so všetkými právami federálneho subjektu Ruskej federácie?
  2. Ste za obnovenie platnosti ústavy z roku 1992 a postavenia Krymu ako súčasti Ukrajiny?
Občania nemali možnosť hlasovať za zachovanie status quo, t. j. zachovanie Krymu ako jednej z oblastí Ukrajiny podľa ústavy z roku 1998. Keďže ústava z roku 1992 pripisovala Krymu väčšiu autonómnosť ako tá z roku 1998 (platná aj v roku 2014), mnohí komentátori usúdili, že obe možnosti by de facto viedli k nezávislosti Krymskej republiky. Viď napr. komentáre The New York Times, Kyiv Post, či The Telegraph. Podľa oficiálnych výsledkov 96,77 % voličov hlasovalo za integráciu regiónu do Ruskej federácie, pri volebnej účasti 83,1 %.

Na podnet Rady Európy vypracovala Benátska komisia v marci 2014 rozhodnutie o legitímnosti referenda s ohľadom na ukrajinskú a krymskú ústavu. Ukrajinská ústava, ktorá je právne nadradená krymskej, uznáva právo Autonómnej Krymskej republiky organizovať miestne referendá, avšak rozhodovať môže len v otázkach v rozsahu kompetencií, ktoré jej ukrajinská ústava udeľuje. Podľa krymskej ústavy rozhodnutia Autonómnej Krymskej republiky v akejkoľvek veci musia právne vyhovovať ústave a zákonom Ukrajiny. Rozhodnutie v rozpore s ukrajinskou ústavou je tým pádom aj v rozpore s ústavou Krymu.

V ukrajinskej ústave sa píše “Územie Ukrajiny v rámci jej súčasných hraníc je nedeliteľné …” a tiež “Otázky týkajúce sa zmeny územia Ukrajiny sa riešia výhradne v celoukrajinskom referende.” Ukrajinská ústava teda neumožňuje lokálne referendum zaoberajúce sa zmenou územia. Referendum z marca 2014 bolo teda podľa Benátskej komisie v rozpore ako s Ústavou Ukrajiny, tak aj s Ústavou Autonómnej republiky Krym. Viď celé rozhodnutie v anglickom jazyku.

Referendum označil za protiústavné aj ukrajinský Ústavný súd. Neuznala ho ani Európska únia, Spojené štáty americké a mnohé iné krajiny.

Dátum zverejnenia analýzy: 19.02.2019
success
error