Na sociálnych sieťach sa šíri audionahrávka, na ktorej údajne Michal Šimečka, líder Progresívneho Slovenska, oznamuje svoj plán zdražiť pivo. V skutočnosti sa však jedná o umelo vytvorenú nahrávku s pomocou klonovania hlasu.
Sociálnymi sieťami sa šíri video, v ktorom hlas podobný hlasu Michala Šimečku hovorí o pláne Progresívneho Slovenska na drastické zvýšenie cien piva o 70-100 %. Video obsahuje audio nahrávku a v pozadí sa nachádza fotografia Michala Šimečku a pohárov s pivom.
„Zvyšovanie ceny piva o 70 až 100 % je účinný spôsob na zmiernenie alkoholizmu na Slovensku. Pretože vyššie náklady môžu obmedziť pristup k alkoholu pre tých, ktorí sú v ohrozeni, tým sa môže znížiť konzumácia alkoholu a riziko závislosti. Myslíme si teda, že štát by mal aj takýmto spôsobom vstupovať do života ľudí, najmä tohto súkromného. Drastické zvýšenie ceny piva je teda jedným z kľúčových bodov Progresívneho Slovenska a bude to jedna z prvých vecí, ktoré vláda na čele s Progresívnym Slovensko zavedie,“ uviedol na nahrávke údajný hlas Michala Šimečku.
Michal Šimečka poprel, že by skutočne išlo o jeho hlas. Vo svojom videu tvrdí, že Progresívne Slovensko nechce meniť cenu piva: “Najnovšie sa cez whatsapp-ové správy šíri môj umelou inteligenciou vygenerovaný hlas. (...) Tak, iba aby bolo jasné, nijakým spôsobom nechceme hýbať cenou piva. Ja si občas tiež sám dám pivo. A chcem všetkým povedať, neverte klamstvám, pite s rozumom a v sobotu choďte voliť.”
Vo verejne dostupných zdrojoch sme nenašli žiadne vyjadrenie Michala Šimečku, v ktorom by hovoril o pláne na akékoľvek zdraženie piva. Takýto plán se neobjavuje v jeho verejných prejavoch, výstupoch na sociálnych sieťach, ani v zaznamenaných rozhovoroch.
Vo svojom ideovom dokumente „Vízia jednej krajiny“ Progresívne Slovensko naozaj naznačuje, že by chcelo v budúcnosti znižovať daňovo-odvodové zaťaženie práce na úkor daní na zdraviu škodlivé tovary, ako je napríklad alkohol: „To isté (zvýšenie dane, pozn.) platí aj pre environmentálne dane a dane na zdraviu škodlivé tovary ako cigarety, alkohol či cukor,“ píše sa v dokumente hnutia. (.pdf, str. 87). Plán na drastické zdraženie piva, uvedený v nahrávke, tam však nenájdeme.
Vo volebnom programe hnutie Progresívne Slovensko podobné opatrenie vôbec nezmieňuje: „Našou prioritou je stabilita a nezvyšovanie daní (celkového daňovo-odvodového zaťaženia),“ píše sa v programe hnutia.
Následne sme skúsili autenticitu nahrávky overiť pomocou volně dostupného nástroja AI Speech Classifier od spoločnosti ElevenLabs, ktorý slúži na rozpoznanie, či je nahrávka vytvorená s pomocou nástrojov umelej inteligencie. Podľa tohto nástroja je údajný hlas Michala Šimečku s 98 % pravdepodobnosťou výtvorom AI.
Pravdepodobne umelou inteligenciou vygenerovaná nahrávka sa najprv objavila 25. septembra na anonymnom instagramovom profile octopus_zeldon_c. O deň neskôr nahrávku zdieľal aj prepojený telegramový kanál Liana Laga. O približne hodinu a pol ju potom už vo forme videa s pozadím troch pivných pohárov a s fotkou Michala Šimečku zdieľal na facebooku kandidát SNS do Národnej rady Rudolf Huliak.
Dodajme, že napodobenie hlasu pomocou AI je dnes jednoducho možné pomocou mnohých voľne dostupných nástrojov a nevyžaduje rozsiahlu technickú prípravu. V kampani sa objavili aj ďalšie videá s umelo vygenerovaným hlasom. Hnutie Republika 25. septembra na svojom facebookovom profile zdieľalo video s hlasom, ktorý sa tiež podobá na hlas Michala Šimečku. Okrem iného hlas vo videu vyzýva, aby ľudia volili hnutie Republika. V ďalšom videu, ktoré hnutie zdieľalo, vystupuje hlas podobný prezidentkinmu. Hnutie zároveň vo videu priznáva, že hlasy v spotoch sú fiktívne.
Záver
Slová o pláne Progresívneho Slovenska na drastické zdraženie piva teda nezodpovedajú žiadnemu verejnému vyjadreniu Michala Šimečku. Sám Šimečka pravosť nahrávky popiera a označuje ju za výtvor umelej inteligencie. Keďže aj ďalšie indície – napríklad nástroj na detekciu umelo generovaného hovoreného slova – poukazujú na to, že nahrávka skutočne nie je autentická, označili sme ju v rámci našej spolupráce so sociálnou sieťou Facebook ako pozmenenú.