DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií
Pád dvojičiek spôsobil požiar, ktorý vypukol po náraze unesených lietadiel do mrakodrapov

Pád dvojičiek spôsobil požiar, ktorý vypukol po náraze unesených lietadiel do mrakodrapov

Tatiana Bendíková 22.06.2024 novinky

Príspevok na Facebooku naznačuje, že pád dvojičiek v septembri 2001 nemohol spôsobiť náraz lietadiel. Odvoláva sa pritom na porovnanie s lietadlom spoločnosti Austrian Airlines, ktoré malo po prelete cez búrku krúpami rozbitý kryt radaru na nose lietadla a kokpitové okná. Ide o nepresné porovnanie, navyše oficiálne vyšetrovania potvrdili, že pád troch veží WTC spôsobil požiar, ktorý vypukol po náraze unesených lietadiel. 

Autor sa v príspevku na Facebooku pýta: „Ešte stále veríte, že 2 lietadlá zrútili 3 železobetónové veže 11. sept. 2001 v NYC!?“ Otázka súvisí s priloženým obrázkom lietadla Austrian Airlines, ktoré malo v dôsledku preletu cez búrku krúpami rozbitý kryt radaru na nose lietadla a kokpitové okná. Autor tým očividne naznačuje možnosť, že za pádom budov Svetového obchodného centra bola iná príčina, než teroristický útok al-Káidy.

11. septembra 2001 išlo o koordinovaný teroristický útok al-Káidy

Spojené štáty boli 11. septembra 2001 terčom jedného z najničivejších koordinovaných teroristických útokov modernej doby. V ranných hodinách uniesli militanti teroristickej skupiny al-Káida štyri komerčné lietadlá, ktoré využili ako zbrane hromadného ničenia. Všetci 19 teroristi, ktorí sa na útoku podieľali, boli vycvičení al-Káidou, ktorej vodcom bol toho času Osama bin Ládin. Vodca al-Káidy sa k organizovaniu útokov priznal.

Prvé lietadlo, let American Airlines 11, narazilo do severnej veže Svetového obchodného centra (WTC) v New Yorku o 8:46 ráno. O necelých 20 minút neskôr let United Airlines 175 zasiahol južnú vežu WTC. O 9:37 ráno ďalšie unesené lietadlo, let American Airlines 77, zasiahlo Pentagon, sídlo Ministerstva obrany Spojených štátov amerických vo Washingtone. Posledné lietadlo, let United Airlines 93, sa zrútilo na poli v Pensylvánii o 10:03 ráno po tom, čo sa cestujúci pokúsili prevziať kontrolu nad lietadlom, čím zmarili plánovaný cieľ, ktorým bol pravdepodobne Biely dom alebo Kapitol.

Následky týchto útokov boli devastačné. Obe veže WTC sa zrútili do dvoch hodín po nárazoch lietadiel – južná veža padla o 9:59 ráno a severná veža o 10:28 ráno. V dôsledku požiaru sa zrútila aj veža č. 7 WTC. Tragédia si vyžiadala 2 783 životov.

Pád budov bol podrobený niekoľkoročnému vyšetrovaniu

Pád WTC bol nasledujúcich 20 rokov predmetom intenzívnej verejnej kontroly. Na vyšetrovaní sa podieľala americká Federálna agentúra pre núdzové riadenie (FEMA) a Národný inštitút pre štandardy a technológie. 

Správa FEMA bola zverejnená v roku 2002. Nasledovalo trojročné vyšetrovanie Národného inštitútu pre štandardy a technológie, financované federálnou vládou Spojených štátov amerických. Obe štúdie dospeli k záveru, že pád nespôsobil priamy náraz lietadla alebo použitie výbušnín, ale požiare vo vnútri budov, ktoré vypukli po náraze lietadla.

Budovy sa zrútili kvôli požiaru rozliateho leteckého paliva v budovách

Výstavba WTC 1 (Severná veža) a WTC 2 (Južná veža) sa začala v 60. rokoch 20. storočia. Veže boli skonštruované z ocele a betónu a navrhnuté tak, aby odolali stálemu zaťaženiu vetrom, ktoré predstavuje hmotnosť o 30-krát väčšiu, než je hmotnosť lietadiel. Lietadlá sú totiž vyrábané z ľahkých materiálov, ako je napríklad hliník. 

Samotný náraz poškodil protipožiarny materiál na oceľových stĺpoch a podlahových nosníkoch, čo zanechalo oceľ nechránenú. Budovy sa však nezrútili okamžite vplyvom priameho nárazu, pretože zaťaženie poškodených stĺpov sa rozložilo na ostatné stĺpy. 


Približná zóna dopadu lietadla na severnú stenu WTC 1

Niektoré časti lietadla prešli skrz konštrukciu. Napríklad záchranné vesty a časti lietadlových sedadiel boli nájdené na streche budovy Bankers Trust, ktorá sa nachádza južne od WTC 2. 

Americké štátne zdroje odhadujú, že každé z lietadiel obsahovalo pri náraze do budov okolo 10 000 galónov (37 854 litrov) leteckého paliva. Podľa analýz fotografií a videí lietadlá úplne vnikli do budov ešte predtým, ako sa na ich vonkajších stranách objavili plamene. Podľa správy FEMA to znamená, že pri náraze sa palivo rozptýlilo po celej oblasti nárazu, čím vznikol horľavý oblak. Keď sa tento oblak zapálil, prudko stúpol tlak, ktorý vtlačil palivo do šácht a otvorov vytvorených nárazmi a spôsobil ďalšie výbuchy.

Podľa správy FEMA požiar v budovách spôsobil tepelnú expanziu podláh, ktoré tlačili na pevné oceľové stĺpy. Tie sa čiastočne odklonili a odolávali ďalšiemu pohybu.


Rozšírenie podlahových dosiek a rámov, ku ktorým pravdepodobne došlo v dôsledku požiarov. Zdroj: správa FEMA 

Keďže stĺpy odolávali pohybu, podlahy sa viac nemali kam rozpínať. To viedlo k zvýšenému nahromadeniu napätia v podlahách, až kým nepovolilo podlahové rámovanie a spoje.


Vybočenie stĺpov kvôli poruche podlahovej konštrukcie a spojov. Zdroj: správa FEMA

Zrútené poschodia potom padali na ďalšie poschodia nižšie, čo viedlo k postupnému zrúteniu budovy.

Južná veža sa zrútila skôr kvôli väčším poškodeniam spôsobených nárazom lietadla a väčšej strate protipožiarneho materiálu. Po zrútení severnej veže sa požiar a trosky rozšírili na budovu č. 7 WTC, ktorá sa zrútila o približne sedem hodín.

Lietadlo Austrian Airlines poškodilo silné krupobitie

Obrázok, ktorý sa nachádza v šírenom príspevku, pochádza z incidentu letu OS434 Austrian Airlines na ceste z Palma de Mallorca do Viedne. Letecká spoločnosť potvrdila, že počas krupobitia boli poškodené dve okná predného kokpitu a predná časť lietadla, známa aj ako radom - kryt chrániaci anténu radaru. Incident mal trvať len niekoľko sekúnd. Aktuálne prebieha vyšetrovanie

Renny Vandewege, generálny manažér pre počasie a klimatickú inteligenciu spoločnosti DTN, povedal, že „kvôli vysokej rýchlosti lietadla nemusia byť krúpy veľké, aby poškodili lietadlo. (…) Radom na nose lietadla je obzvlášť zraniteľný, pretože táto časť lietadla je vyrobená z tenkého materiálu. (...) Kvôli rýchlosti lietadla môže už päťsekundové vystavenie krúpam rozbiť nos lietadla a kokpitové okná.“ 

Vandewege taktiež dodal, že len málo lietadiel sa dostane do krupobitia vďaka palubným radarovým systémom. Piloti sa väčšinou takýmto poveternostných podmienkam vyhýbajú. Podľa Austrian Airlines piloti preleteli cez búrku, pretože ju radar nezachytil. 

Podľa Národného laboratória pre silné búrky sú jednobunkové búrky (single-cell storms) „malé, krátke, slabé búrky, ktoré vznikajú a zanikajú približne do jednej hodiny“ a sú známe silným dažďom a bleskami. Vandewege uviedol, že jadro búrky môže byť obzvlášť nebezpečné, pretože práve tam je vzostupný prúd na maxime. Meteorológ ďalej vysvetlil, že búrky získavajú energiu z teplého vlhkého vzduchu, ktorý nasávajú z povrchu. Tieto vzostupné prúdy umožňujú búrkam vytvárať krúpy tým, že cirkulujú ľad hore a dole, kým nie je príliš ťažký a nespadne. Preto búrky so silnými vzostupnými prúdmi môžu produkovať najväčšie krúpy.

Záver

Budovy WTC, známe ako dvojičky, padli po koordinovanom teroristickom útoku al-Káidy. Samotný priamy náraz lietadla nebol príčinou pádu. Oficiálne závery vyšetrovania dokazujú, že pád nastal v dôsledku požiaru, ktorý vypukol po rozliati a vzplanutí leteckého paliva v budove. Nie je teda pravdou šíreným príspevkom naznačené tvrdenie, že dvojičky padli kvôli samotnému nárazu lietadiel. Navyše poukázanie na incident lietadla Austrian Airlines v tejto súvislosti o ničom nevypovedá. V spolupráci s Metou preto príspevok označujeme za nepravdivý.

 

Zdroj fotografie: Cyril A.CC BY-NC-ND 2.0

success
error